Super Mario Run kräver ständig uppkoppling — Nintendo skyddar sig mot piratkopiering

Super Mario Run Logo

Om du planerar att spela Super Mario Run bör du veta att Nintendo lagt in krav på ständig uppkoppling för att kunna köra spelet. Detta då speljätten är rädd att förlora intäkter från piratkopiering. Och nu höjs kritiska röster som menar att företaget gör helt fel.

Det var i en intervju med webbsajten Mashable som Nintendo-profilen och Super Mario Run-ansvarige Shigeru Miyamoto bekräftade uppgifterna. Nintendo har en historia av att kämpa med näbbar och klor för att försvara sin immateriella tillgångar, så det här kommer egentligen inte som någon chock för de som vet hur Nintendo arbetar.

Problemet är att alla de som saknar internet inte kan spela Super Mario Run, exempelvis om det är ett barn med surfplatta och endast WiFi. Troligtvis rör det sig om ett litet antal som berörs, men det är ändå tråkigt att Nintendo måste ta det här steget. Ingen har någonsin uppskattat krav på ständig uppkoppling så frågan är hur lång tid det tar innan speljätten backar i sitt beslut.

Bortser vi för stunden från det ovälkomna kravet från Nintendo och ser till spelupplevelsen i övrigt så är vi riktigt imponerade. Super Mario Run är ett välkomponerat, snyggt och roligt spel. Det bygger på tre spellägen — World Tour, Toad Rally och Kingdom Builder. Alla tre kommer att ge dig många timmars trevligt spelande, men mest tid lär du tillbringa i World Tour.

Vi hoppas att Nintendo lättar på kraven i framtiden och gör Super Mario Run mer tillgänglig för fler. Om du vill prova Super Mario kan nämnas att spelet släpps officiellt den 15 december i 105 länder, men bara till iOS. Det är gratis att ladda ner och prova några banor, men vill du ha den kompletta upplevelsen kostar det 109 kronor — en summa vi gärna betalar för Super Mario Run är riktigt kul.

Läs hela intervjun på Mashable.