Strategier för ökad försäljning i e-butiker

laptop desk phone coffee workplace office igormiske unsplash
Foto: Igor Miske, Unsplash

För att lyckas med en e-butik krävs det att man har ett bra produktutbud och en strategi för hur man ska sticka ut från konkurrenterna. Det är viktigt att använda den senaste tekniken, visa upp produkterna på ett bra sätt och marknadsföra på ett effektivt sätt.

Moderna lösningar är ett måste

Webbutiken måste ge kunden en fantastisk shoppingupplevelse och därför är det bra att använda den senaste e-handelslösningen. Det utvecklas hela tiden nya automatiseringslösningar som håller koll på lager, hanterar beställningar och sköter orderflödet. Ny programvara ser till att upplevelsen är sömlös, personlig och snabb.

Ett exempel på en modern lösning är Single Page Application. Den laddar bara om kategorisidor med ny informationen istället för att ladda om allt. Det ger snabbare laddningstider och en mer sömlös upplevelse.

Presentera produkterna rätt

I webbutiker är det bilderna som står för den största delen av försäljningen, eftersom det är det som fångar uppmärksamheten och får kunderna att beställa fortare. De flesta webbutiker använder sig av en vit bakgrund till sina produktbilder. Det låter produktens detaljer och rätta färger synas.

Ett exempel är snussortimentet på swedishmatch.se/kop-snus där alla produktbilder på snus visas upp på vit bakgrund. Vita bakgrunder visar upp produktfotona på ett organiserat sätt och gör det lätt för kunderna att bläddra bland produkterna utan distraktioner. Produktbeskrivningen är också viktig, men det visuella syns först och skapar intresset för att läsa beskrivningarna.

Samarbeta med andra sidor

Samarbete med andra sidor löser flera problem och skapar möjligheter. De länkar till din sida och det gör att du rankar högre hos sökmotorerna. Dessutom gör det att relevanta kunder får reda på att din webbutik finns och vilka produkter du har. Du syns på platser där kunder som är redo att köpa finns och skapar dessutom förtroende genom att rekommenderas av andra. Skapa gärna en exklusiv rabattkod som din samarbetspartner får erbjuda sina kunder.

Håll kontakten med gamla kunder

Kunder som redan har köpt från din butik är mer sannolika att köpa igen om du håller kontakten. Skicka ut mail med kampanjer och erbjudanden, önska god jul och gratulera på födelsedagen. För att underlätta kontakten med alla kunder kan du automatisera arbetet med hjälp av marknadsföringsautomatisering och e-postmarknadsföringstjänster som till exempel MailChimp.

SEO-strategi som fungerar

Den största utmaningen som e-företagare är att synas online bland alla konkurrenter. Genom att använda rätt sökord, informativt textinnehåll och utförliga produktbeskrivningar ser du till att din webbutik syns. Det kan också vara en bra idé att skriva längre texter som blogginlägg och long form content. Att hålla sidan uppdaterad med nya sökord är viktigt, eftersom det ser till att konkurrenterna inte går om.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.