Den första stora uppdateringen till spelet The Ascent för Xbox och Windows 10 har ställt till rejält med problem för användarna.
Uppdateringen som skulle göra att The Ascent för Xbox och Windows 10 nådde samma nivå av funktionalitet som Steam-versionen hade en helt annan effekt.
Läs mer: Cyberpunk 2077 uppdateras till v1.3 – många stora nyheter
Redan när The Ascent släpptes kritiserades svenska utvecklarna Neon Giant att spelet hade bristande prestanda. Dessutom saknades både raytracing och DLSS i Xbox och Windows 10-versionen.
Första stora uppdateringen skulle råda bot på de största utmaningarna och stävja den värsta kritiken.
Utvecklaren lyfter fram ökad stabilitet, både i online- och lokalt spel med andra. De har även fixat många småproblem med uppdrag och implementerat en lösning för att minska problemet med kraschade sparfiler som blir korrupta.
Du kan hitta den kompletta ändringsloggen här.
Äntligen raytracing i The Ascent för Xbox & Windows 10
Och nu har äntligen Xbox- och Windows 10-versionen stöd för raytracing och DLSS!
Där är det också slut på det roliga. För uppdateringen har en hel del problem också.
Många spelare som hade en solid bildvisningsfrekvens rapporterar att den minskat kraftigt. Ibland ner till 10fps eller lägre. Andra rapporterar att deras ”cyberdeck” är nollställd och en del säger att spelet kraschar utan förvarning.
Tidigare problem med så kallade ”achievements” ger inte med sig och det är också något som Neon Giant har bekräftat.
Läs mer: Diablo Immortal släpps först 2022 – lanseringen försenas
Det är – av de kritiska rösterna att döma – läge för Neon Giant att snabbt släppa en ny uppdatering som fixar alla problem som uppstått.
Samtidigt ska sägas att det inte är alla som är drabbade av de här problemen. Många, inklusiva oss på Tekniksmart, upplever inga större problem med The Ascent på vår gamingrigg.
Lämna ett svar
Visa kommentarer