Stor hotellkedja väljer Google G Suite framför Microsoft Office

Google Logo

Det är en bitter strid mellan Google och Microsoft på marknaden för molntjänster. De båda rivalerna är låsta i en till synes evig strid där båda argumenterar för sina egna tjänster, och nu verkar det som att Google lyckats locka över en stor hotellkedja som tidigare nyttjat Microsofts lösningar.

Det är Nordic Choice som tar steget från Microsoft till Google och bytet påverkar 14 000 anställda. Främst handlar det om att byta ut Exchange och Office mot G Suite, ett arbete som har pågått ett tag nu och som kräver gradvis nermontering av befintliga system innan de nya kan ta plats.

I skrivande stund har Nordic Choice nått slutfasen av arbetet med bara det sista kvar innan övergången är komplett. Målet är att få mer effektiva och användarvänliga verktyg såväl som att få ner kostnaderna. Det säger Didde Christensen, teknikchef på Nordic Choices, till IDG.

— Ambitionen är att vi ska växa med fler hotell på ett bärkraftigt sätt. För priset av en Microsoftlicens kan vi få 17 användare hos Google, säger Didde Christensen till IDG.

Nordic Choice kommer inte att ersätta precis allt som har med Microsoft att göra i det första steget då det fortfarande finns operativa delar som behövs. Allt på Sharepoint är dock borta vilket är en bra start på övergången, när resten tas bort återstår att se.

Google har successivt tagit allt större marknad från Microsoft med allt bättre funktionalitet och lägre priser. Och vi pratar inte bara om små kunder heller utan riktigt stora på tiotusentals användare.

Trondheim är Googles största kund G Suite-kund i Europa

Google G Suite

Kommunen Trondheim har exempelvis fler än 37 000 användare vilket gör dem till Googles största kund i Europa. 15 000 är anställda och 22 000 skolelever, samtliga användare kör antingen G Suite Enterprise eller G Suite for Education beroende på deras roll.

Anledningen till att kommunen inte använder Microsoft? Kostnaden. Åtminstone är det en stor del av det.

— Grovt räknat är det en tredjedel av priset [jämfört med Microsofts tjänster], så det är mycket, mycket fördelaktigt. Vi måste vara helt neutrala när vi upphandlar. Vi kan inte köpa något bara för att vi gillar det. Vi har en strategiplan som reglerar vad vi ska göra. Där står det att vi ska titta på molntjänster och att vi ska utvärdera alternativ till Microsoft, säger Bjørn Villa, it-chef i Trondheim, till IDG.

När statliga myndigheter, kommuner och skolor väljer system måste de göra en upphandling, och då spelar priset en stor roll. Ett pris som Microsoft ser ut att få svårt att matcha när konkurrenten Google ger sig in i leken via sina återförsäljare.

Frågan är vad Microsoft ska göra för att matcha G Suite rent kostnadsmässigt. Funktionerna finns där om man väljer att gå in 100 procent, men om priset är högt är risken att många väljer Google G Suite istället, trots att funktionaliteten inte är lika hög. Vad använder ni på er skola eller arbetsplats idag?

Läs mer om Google G Suite eller Microsoft Office via respektive länk.