Spotify satsade stort på exklusiva podcasts – men det verkar som att användarna sviker. Och nu är risken stor att podd-satsningen från Spotify blir något av en flopp.
Med exklusiva poddar ville Spotify attrahera både befintliga musiklyssnare och nya prenumeranter. Något som amerikanska banken Citigroup nu säger inte riktigt gick hela vägen.
Lästips: Apple skapar podcast-plattform med premium-innehåll
Enligt CNBC menar Citigroup att Spotify misslyckats att attrahera tillräckligt med nya prenumeranter för att nå ett önskat resultat. Något som nu kan påverka företagets aktievärde.
Under 2019 och 2020 steg Spotifys aktie rejält. Efter att Spotify offentliggjort sina planer på att satsa kring podcasts så steg aktievärdet med nära 32 procent under 2019. Året därefter ökade värdet med hela 110 procent.
Men nu är frågan hur aktien kommer att röra sig om Spotify tvingas meddela att satsningen inte alls gick vägen.
I november 2020 köpte Spotify annonsfirman Megaphone som arbetar med annonslösningar för poddar. Priset? 235 miljoner dollar. Sen tidigare har musiktjänsten köpt poddnätverket Gimlet Media och Parcast, samt Anchor.
Den totala kostnaden sträcker sig över 800 miljoner dollar över de två senare åren – bara på podcasts, nätverk och annonsbolag.
Lästips: Kom igång med podcasts: Bästa apparna för Android & iOS
Om en investering på nära en miljard dollar inte bidrar till fler nerladdningar av musiktjänstens appar eller nya prenumeranter på Spotify Premium så lär investerarna inte vara glada.
Frågan är nu – vad händer med podcast-satsningen på Spotify? Kommer tjänsten att fortsätta investera i fler och större lösningar, eller lägger de allt på is? Vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer