Spotify planerar stora förändringar – kan ändra för gratisanvändarna

Om du använder Spotify och föredrar reklam framför månadskostnaden, då kan du ha nyheter att vänta inom kort. Spotify väntas nämligen göra om gratismodellen för att bättre matcha upplevelsen för Premium-användarna.

  • Gratis-användarna får en upplevelse som liknar Premium-prenumerationen
  • Ska locka fler användare att förstå fördelarna med Premium, men utan reklam
  • Spotify måste göra något drastiskt för att öka antalet användare i USA
  • Hade runt 157 miljoner användare i december 2017 – ska nå 200 miljoner under 2018

Uppdateringen är inte bekräftad i skrivande stund, men enligt webbsajten Bloomberg är det många förbättringar som är på gång. Bland annat ska musiktjänsten bli lättare att använda i mobiltelefonen och åtkomsten till spellistor bli snabbare.

Dessutom, och det här är en stor förändring, ska det bli möjligt att välja låtar som spelas i mobiltelefonen. Tidigare har de som lyssnat gratis fått nöja sig med slumpmässig uppspelning.

Idag betalar färre än hälften av Spotify-användarna en månadsavgift. Tillsammans står de för hela 90 procent av företagets totala intäkter förra året, eller cirka 4,09 miljarder euro. Gratisvarianten drar inte ytterst lite pengar men fungerar som en ledsagare upp till Premium-abonnemanget för nya användare.

Totalt har Spotify runt 157 miljoner användare (räknat i december 2017) varav 45 procent är betalande. Målet för Spotify är att nå 200 miljoner användare under 2018, varav 96 miljoner beräknas vara betalande.

Det är viktigt för Spotify att attrahera så många betalande användare som möjligt, inte minst nu när företaget är börsnoterat. Apple Music har ”bara” 40 miljoner prenumeranter, men alla är betalande och enligt statistik växer konkurrenten mycket snabbare i bland annat USA.

Hur det går återstår att se, men om Spotify inte ökar intresserat på marknaden kan Apple Music gå om i antal betalande användare redan under sommarmånaderna.