Spotify lovar att investera både resurser och expertis i att hitta en bättre lösning för rättvisare utbetalning till artister som använder musiktjänsten. Det står att läsa i ett meddelande på Spotifys webbsajt och är en stor förhoppnings hos många om ett mer praktiskt system.
Licenssystemet som används idag är mycket komplext för att kunna fungera över landsgränserna. Låtar kan ha olika rättighetsinnehavare beroende på vilket land som gäller och för strömmande musik är det ett problem. Fysisk försäljning och digitala låtar ska vara betydligt enklare där strömmningstjänster inte kan dela upp betalningarna lika lätt med befintliga administratoriska system.
Komplicerat utbetalningssystem till artister
Spotify har sagt att mindre än 1 procent av de 3 miljarder dollar som tjänsten delat ut över de gångna sex åren har inte betalats ut till artister. Det är en förhållandevis liten summa i sammanhanget som berörs men Spotify säger också att allt över noll procent är att räkna som ett misslyckande från deras sida. Anledningen till att det faktiskt blir pengar som inte betalas ut är för att man inte vet vem som ska ha dem.
Så hur löser man då problemet? Det första steget är att faktiskt få en riktigt klar bild om vilka som ska ha pengarna som betalas ut – alltså hur fördelningen ser ut i praktiken. Därefter måste det finnas välutvecklade system som hanterar utbetalningen såväl som enkla gränssnitt för artister och musikbolag som ska 1) lägga ut musik på Spotify och 2) begära ersättningen.
För att hitta en bra lösning arbetar Spotify nära organisationer som National Music Publishers Association. Vad det kommer att utmynna i återstår att se men det är åtminstone ett steg i rätt riktning.
Relaterat: Spotify kan införa nya begränsningar för gratisanvändare
Hård kritik från tunga artistnamn
Spotify har fått hård kritik från flera artister det senaste åren – den kanske mest nämnvärda Taylor Swift – för att inte betala ut tillräckligt med ersättning för spelade låtar. Kanske inte så konstigt när finanserna är blodröda från första till sista rad i bokföringen. Under 2014 gick Spotify med 165 miljoner euro i förlust och året innan med 56 miljoner euro i i förlust. Det är inget man sopar under mattan precis.
”Ju mer vi växer desto mer betalar vi till artister och vi växer som tokiga. Taylor gav precis ut en jättebra skiva så hennes popularitet har växt. Vi betalade i runda slängar en halv miljon dollar till Taylors skivbolag och förlag månaden innan hon drog tillbaka sin katalog och det var utan att vi ens hade ”1989” hos oss, och den summan skulle bara ha ökat.” – Jonathan Price, global kommunikationschef för Spotify
Med tunga förluster och flera musikbolag som är starkt kritiska till Spotify så kan man undra hur de faktiskt ska lösa problematiken med utbetalningarna. Och hur länge investerarna bakom musiktjänsten orkar pumpa in pengar för att hålla företaget vid liv. Om inte det blir svarta siffror inom en överskådlig framtid är risken att Spotify får större problem än de vill erkänna att de riskerar.
Vad tror ni – kommer Spotify att finnas kvar under de kommande åren?
Lämna ett svar
Visa kommentarer