Spelkonsolen Scorpio får 9GB RAM-minne att använda

Microsoft låser upp 1GB extra RAM-minne med Xbox Scorpio. Välkommet för både spelar och utvecklare.

Microsoft slår på stora trumman med spelkonsolen Scorpio och meddelar att nya modellen får mer RAM-minne att använda till spel än tidigare annonserat. Istället för 8GB som tidigare rapporterat har den siffran ökat till 9GB — en extra gigabyte som är mer än välkommen.

Totalt har Scorpio-konsolen 12GB RAM-minne att använda där 4GB är dedikerat till operativsystemets Dashboard och andra systemfunktioner som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till spel som körs. Det ger spelen 8GB att använda , eller upp till 9GB om de optimeras för det.

Enligt Microsoft-profilen Mike Ybarra kommer all överflödig RAM-minne att användas för att mellanlagra data för snabbare åtkomst för resten av spelkonsolens komponenter. Det gör att olika delar av mjukvaran kan laddas snabbare än från hårddisken och gör Scorpio märkbart kvickare.

Spelkonsoler är i regel betydligt svagare än även den sämsta gaming-PC vilket gör att minsta lilla förbättring är välkommen för både spelarna och utvecklarna. En extra gigabyte RAM-minne är inte lite på något vis, och vi hoppas så klart att Microsoft fortsätter optimera sin konsol. Inte minst för att sätta press på Sony vars Playstation 4 Pro känns allt mer begränsande.

6 nyckelspecifikationer för Microsoft Scorpio

  • Processor: Med åtta processorkärnor klockade till 2,3 GHz levererar Scorpio upp till 31 procent bättre prestanda än processorn i Xbox One.
  • Grafikkrets: Scorpio använder en GPU tillverkad av AMD och med 40 beräkningsenheter, tillräckligt för att köra spel i 4K med 60 fps.
  • RAM-minne: Totalt finns 12GB RAM-minne av typen GDDR5. 9GB kan användas för spel medan resten är för andra systemfunktioner.
  • Hårddisk: Microsoft har bara bekräftat en hårddisk på 1TB och vi vet inte om det kommer andra storlekar innan den officiella lanseringen.
  • Bluray: Scorpio har inbyggd Ultra HD Bluray-spelare. Det är ett rejält långfinger till Sony som bara har vanlig Bluray-spelare med PS4 Pro.
  • Anslutning: Med stöd för 4K-upplösningar i 60 fps krävs HDMI 2.0 och det är precis vad Scorpio har.

Microsoft skruvar upp värmen med Scorpio

Många kritiserar spelkonsolerna för bristande prestanda jämfört med traditionella gamingdatorer. Men vi pratar två olika marknader för olika behov och spelare. Spelkonsoler som Playstation 4 och Xbox One är enklare att komma igång med och har färre komplikationer än en PC. Köp spelkonsolen, ansluta den till internet och installera ditt spel.

Så länge spelet är för den konsolen kommer det att fungera. Du behöver aldrig tänka på om operativsystemet eller hårdvaran är kompatibel. Det bara fungerar. Med en gaming-PC får du bättre prestanda per krona, men det finns mycket mer som kan gå fel och du måste uppgradera komponenter efterhand.

Scorpio är inte på något vis en spelkonsol som ska konkurrera med de högpresterande datorerna. Istället nischar Microsoft in den som ett alternativ för 4K och HDR till de som är villiga att betala för enkelheten.

Sony har långt kvar innan den japanska speljätten kan matcha vad Microsoft kommer att släppa och 4K med PC är superdyrt. Scorpio kan vara starten på något riktigt stort nu när värmen skruvas upp rejält under konkurrenternas fötter – eller vad tror ni?