Slut på 30-sekundersannonser på YouTube — Google satsar på kortare reklam nästa år

YouTube Logo

Google kommer att sluta visa 30-sekundsersannonser som inte kan klickas bort på YouTube. Det meddelar superjätten nyligen samtidigt som de ändå höll dörren öppen för att visa formatet även i framtiden.

Anledningen till att annonslängden tas bort är för att Google inte tycker den är tillräckligt engagerande. Varken för tittarna eller annonsörerna. Ja det tror sig sjutton, vem uppskattar 30 sekunder reklam inför varje nytt klipp?

Istället väntas Google visa mer av sina 15- och 20-sekundersklipp samt de kortare 6-sekundsklippen. Dock kommer inga förändringar att göras innan 2018 så det dröja länge innan du slipper de superlånga reklamavbrotten.

Anledningen till varför det dröjer kan vi bara spekulera i men det finns en trolighet i att Google redan sålt reklamplatser för det formatet och nu vill hedra avtalen. Bara spekulation alltså, kanske har du en egen tanke kring det hela?

En teori är att Google förstått att användarna inte uppskattar reklam som inte kan hoppas förbi. Speciellt de riktigt långa. Dessutom börjar Google känna viss rädsla kring hur stor Facebook blivit för videor. Dessa tillsammans är en stor anledning till varför vi får fler 6-sekundersannonser i framtiden.

Google ger företag statistik och historik om dig

Samtidigt erbjuder YouTube möjligheten till bättre riktad reklam genom att använda data på besökarnas Google-konton.

For example, if you’re a retailer, you could reach potential customers that have been searching for winter coat deals on Google and engage with them with your own winter clothing brand campaign at just the right moment, skriver Diya Jolly på Google Inside AdWords.

Tidigare i september lanserade Google ett verktyg där butiker kan ladda upp hela kunddatabaser och matcha sina användare mot aktiva Google-användare. Därefter får de möjligheten att rikta sin reklam till användarna utifrån hur de använder YouTube, söker på Google och i Gmail.

Mer data betyder att det blir enklare för annonsörer att rikta sin reklam. Tillvägagångssättet är garanterat uppseendeväckande för många som inte har koll på hur Google säljer sin data om användarna, men det är långt ifrån ovanligt och information är guld för annonsörer.

Det finns inget bra sätt att skydda sig mot att företag säljer ut din privata information och hur du surfar på internet. Många utvecklare gör det via sina applikationer till mobiltelefon och surfplatta, även webbsajter som har användare som kan logga in.

Vad tycker du om att du spåras och får riktad reklam på internet? Är det något som stör dig, eller kanske ser du det som ett icke-problem? Kommentera gärna och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.