Om du använder mejltjänster som Outlook och Gmail så skyddas du från merparten av alla skräpmejl som skyddas tack vare deras så kallade spamfilter, eller skräppostfilter. Så länge filtret faktiskt fungerar vill säga, för det händer att det plötsligt lägger av.
Och det är precis vad som hänt för användarna av Microsoft Outlook. Helt plötsligt fungerade inte skräppostfiltret och miljontals användare världen över blev överrösta av de många skräpmejl som normalt fångas upp av filtret.
Problemet började enligt Microsofts egna statussida för Outlook den 20 februari kl 05.00 och var inte löst förrän nära 13 timmar senare.
Under den tiden så kunde användare se en betydligt större andel skräppost i inkorgen och det fanns även prestandaproblem som gjorde att utgående och inkommande mejl kunde fördröjas något. Det finns dock inga uppgifter om att mejl ska ha försvunnit i etern.
Sänt av avisering och vidarebefodra till Gmail
Eftersom problemet är löst så finns inte mer att säga om just den händelsen. Skulle det hända igen så rekommenderas användarna att åtminstone temporärt stänga av avisering av inkommande mejl eftersom det snabbt blir rejält många.
Ett tips är att ha både Outlook och Gmail i samverkan där det ena kontot hämtar mejl från det andra. På så vis har du alltid en filtrering som fungerar när den ena lägger av.
Den här typen av allvarliga händelser är svåra att hantera som slutanvändare eftersom det är tjänsteleverantören, i det här fallet Microsoft, som måste fixa problemet från sin sida. Och det kan, precis som vi märkte, ta många timmar eftersom det ofta är ett större fel som tar tid att lösa.
Allt du kan göra är att sitta lugnt i båten. Glöm inte att kolla noga när du slänger alla mejl så att det inte följer med legitima mejl också, det är lätt hänt att ta fel!
Via The Verge
I både mitt och vännens fall är problemet omvänt.
Outlook har helt utan förklaring slutat sända till Skräppost och blockerar direkt istället. Även helt nya avsändare, oftast supportmail, tex lösenordsåterställning. Efter kontrollerade inställningar i Outlook ser jag på bådas konto att skräppostmappen är korrekt inställd. Här hjälper det inte ens att ta bort blockeringen på önskad avsändare. Har gjort både det och lagt till mailadressen som betrodd. Inget händer. I G-mail däremot flyter det på som det ska med exakt samma supportavsändare.
I mitt fall så har Outlooks skräppostfilter aldrig fungerat. Har satt filtreringsnivå Hög, men ändå kommer det 20-tals spam varje dag. Vad göra?