Användare av senaste Macbook Air från 2020/2021 (med M1-processorn) rapporterar att skärmen spricker utan att de gjort någon åverkan på den. Apple kräver tusenlappar för att laga datorerna.
- Kostar stora summor att laga skärmarna
- Kan vara svag konstruktion runt skärmen som gör att den spricker
- Apple måste bevisa att konsumenterna själva har gjort åverkan på skärmen
Läs mer: Problem med skärmar och Apples datorer med M1-processorn
Vad har hänt?
Användare av Macbook Air från 2020/2021 med M1-processorn rapporterar att skärmen spricker – till synes utan yttre åverkan.
Det finns alltså indikationer på att skärmen kan spricka även vid normalt bruk, utan att den träffats av något hårt eller felanvänts på något sätt.
Vad säger de som drabbats?
Det finns många rapporter som vittnar om spruckna skärmar på senaste Macbook Air från 2020 och 2021.
I vissa fall har användaren stängt skärmen för kvällen och när de öppnat den igen på morgonen så var skärmen sprucken.
Andra användare säger att de bara försökte korrigera vinkeln på skärmen och att det bildades sprickor i skärmen då.
De flesta som delar sina upplevelser har den gemensamma nämnaren att de inte för allt i världen kan förstå varför skärmen gått sönder.
Läs mer: Fördubblad försäljning av Macbook Air och Macbook Pro (Q1 2021)
Vad säger Apple om situationen?
Apple har i skrivande stund inget officiellt besked om de senaste rapporterna.
Användarna däremot berättar att den tydligaste hållningen just nu är att Apple inte tar ansvar för uppkomsten av sprickorna.
När användarna lämnar in datorerna till Apple är det vanligaste beskedet att 1) det är användarens fel och 2) det kostar flera tusen kronor att laga skärmen.
Ett litet antal användare säger att de fått datorn utbytt kostnadsfritt. Det är oklart om vad som fick Apple att byta datorerna gratis i de fallen.
Vad säger konsumentskyddslagen?
Om konsumenten gör en reklamation inom sex månader från inköpstillfället så måste Apple bevisa att det är konsumenten som gjort så att skadorna uppstått.
Kan Apple inte visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande så måste företaget utgå från att felet är så kallat ursprungligt. Därmed måste Apple ta ansvaret för skadan.
Om datorerna inte har uppenbara skador utöver sprickorna så kan Apple få svårt att bevisa felhantering.
Konsumenter har tre år på sig att reklamera en skada från inköpstillfället.
Läs mer om Apples och andra företags skyldigheter hos Konsumenverket här.
Vad är det mest sannolika som hänt?
Det finns två tänkbara anledningar till att skärmarna spricker utan uppenbar, yttre åverkan.
Antingen har användarna stängt skärmen när det legat något hårt mellan skärm och tangentbord. Det räcker med ett riskorn i värsta fall eftersom utrymmet har extremt små marginaler.
Alternativet är att ramen runt skärmen inte är tillräckligt stabil för att klara en justering av skärmens vinkel. Den knäcks helt enkelt av belastningen.
Om du vill läsa användarnas egna ord om händelserna så kan du göra det här:
Lämna ett svar
Visa kommentarer