Facebook stoppar meddelandetjänsten Signal från att köpa annonser som kritiserar Instagram.
Signal skapade medvetet annonser på Facebook för att lyfta fram hur Instagram riktar in sig på användare och säljer deras personliga information via annonsverktyg.
Lästips: Så många har laddat ner Facebook Messenger (maj 2021)
Facebook verkar inte ha uppskattat tilltagat och blockerade Signals annonskonto.
Och det är något som Signal var förberedda på. I ett blogginlägg på sin officiella webbsajt går meddelandetjänsten ut med information om varför och hur de blev stoppade av Facebook.
Blogginlägget heter ”The Instagram ads Facebook won’t show you” och du hittar det här.
Enligt Signal har Facebook byggt sina verktyg och bakomliggande teknologi för Facebook för datainsamling – inte för användarnas fördel.
I ett uttalande menar Signal att ”Facebook är mer villiga att sälja insyn i människors liv, om det inte är för att berätta hur deras data användas”.
Lite ironiskt så är Facebook snabba med att stänga ner Signal, men kör själv kampanjer mot hur Apple begränsar spårning på iOS och iPadOS.
Lästips: Nu sammanflätas Instagram och Messenger – meddelanden delas mellan apparna
Lämna ett svar
Visa kommentarer