Säkerhet för minderåriga på nätet

mobiles smartphones hands

Den anonymitet som tillhandahålls via internet innebär en stor frihet. Men den även kan tjäna till en giftig grogrund som manifesteras i flera former. Från hatiska och skadliga kommentarer till exponering för oönskat innehåll. Dessa problem har blivit mer akut med tanke på den snabba ökningen av yngre användare. Studier visar att 90 procent av alla barn mellan 12 och 15 år i Sverige har minst ett konto på sociala medier. Genom att erkänna sitt ansvar gentemot sina användare har plattformar på nätet lagt till funktioner och åtgärder. 

Sociala medier inför fler säkerhetsåtgärder för minderåriga

Instagram har nyligen skapat flera funktioner för att säkerställa barns säkerhet på dess plattform. Vuxna hindras från att skicka meddelanden till personer under 18 år som inte redan följer dem. Om en vuxen försöker skicka ett meddelande till en okänd tonåring eller barn, får de istället ett meddelande om att det inte går att skicka ett DM (direktmeddelande).  Personer under 18 år kommer även varnas för att vara försiktiga i samtal med vuxna som de redan följer. 

Dessutom kommer Instagram skicka ut säkerhetsmeddelanden till unga vilka meddelar när en vuxen som har uppvisat ett potentiellt misstänkt beteende. Om en vuxen skickar en stor mängd vän- eller meddelandeförfrågningar till minderåriga används detta verktyg för att varna mottagaren. På så sätt ges dem möjlighet att avslluta konversationen, blockera, rapportera eller begränsa en vuxen.

Även Facebook arbetar för minderårigas säkerhet på deras plattform. Bland annat finns det funktioner som påminner minderåriga användare om vilka de delar saker med och kontakten med okända personer begränsas. Dessutom skyddas känslig information som till exempel vilken skola de går på och deras födelsedagar, så att den inte går att söka på som en offentlig målgrupp. Utöver det påminns unga om att de inte ska acceptera vänförfrågningar från människor de inte känner.

Säkerhet kring onlinespel för minderåriga

Gamblification har blivit ett nytt trendord inom cybersäkerhet vilket beskriver sammanslagningen av sociala medier och spelande. Detta har blivit en väldigt stor och lukrativ bransch och lett till att allt fler barn och unga börjar uppvisa ett spelberoende. Appar varierar vanligtvis från spel med chans att vinna virtuella priser med möjlighet att dela sina vinster på sociala medier. Majoriteten av dessa spel är gratis att ladda ner och spela, men många av dem har så kallade “köp i appen”. Appar med klassisk casinostil är väldigt vanligt där många barn spelar till uppblåsta odds och stor spänning. När dessa appar flyger under radarn för tillsynsmyndigheter vårdar de en hel generation av “problemspelare” som förvränger förväntningarna till enkla pengar.

Fram till 2006 kunde barn spela på mängder av de onlinespel som då erbjöds. Men i takt med att marknaden växte insåg man snart att detta ledde till problem. Barn har inte ett fullt utvecklat konsekvenstänkande och har svårt att hålla tillbaka något de tycker är roligt. Detta är något som både casinosajter och tillsynsmyndigheter blev väl medvetna om och har därför vidtagit en rad åtgärder för att lösa problemet.

Spelsajters åtgärder för säkerhet gentemot barn och unga

Spelinspektionen är den myndighet som säkerställer att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt, säkert och tillförlitligt. För att erbjuda dessa typer av spel i Sverige behöver man ha en licens från Spelinspektionen, där mängder av regler måste följas. Bland annat är det olagligt att erbjuda spel till personer under 18 år, men även att erbjuda betting på spel där majoriteten av deltagarna är minderåriga (exempelvis U-21 matcher).

Alla spel webbplatser som regleras av Spelinspektionen måste ha:

  • Uppdaterade policyer utformade för att förhindra att minderåriga spelar.
  • En varning om att spel för minderåriga är ett brott.
  • Krav att kunderna bekräftar att de är tillräckligt gamla för att spela.

Men vad gäller för de nätcasinon eller spelbolag som har licens från ett annat land? Svenska skatteregler eller lagar behöver inte följas av dessa bolag. Dock måste alltid ett licenserat casino följa de regler och lagar som gäller i landet deras spellicenser är utfärdade i. Många spelbolag har exempelvis MGA licenser från Malta där åldersgränsen också är 18 år. Men även de flesta andra vanliga licenser som vi ser på spelsajter i Sverige har just den åldersgränsen. 

Vi har fått höra av redaktören för NoDepositKings att de enbart tipsar om casinon som upprätthåller dessa policys. Och aktivt arbetar för att barn och ungdomar under 18 år inte ska ha tillgång till dess webbplatser.

Verifiering av ålder och adress

När man öppnar ett spelkonto blir man ombedd att fylla i sina personuppgifter. Det krävs ett födelseår som ger en ålder på över 18 år för att ett konto kommer kunna skapas. Vem som helst kan “rätta till sin ålder” för att gå runt kravet. Därför ställer licensgivare krav på att åldersuppgifter ska kunna styrkas. Nätcasinot kommer därför be kontoinnehavaren att skicka in, eller ladda upp, dokument som styrker personuppgifterna som angetts. På svenska nätcasinon och framförallt på så kallade casino-utan-konto görs det en verifiering direkt. Detta i och med att man behöver använda sitt Bank-ID för att kunna spela. 

Utöver att styrka sin ålder behöver man i många fall även styrka den adress man angett vid kontoregistreringen. Detta är ett strikt krav från licensgivaren som är till för att förhindra penningtvätt. Även om det i sig inte har något att göra med att hindra barn och ungdomar från att spela fungerar det som ytterligare ett hinder för minderåriga att kunna använda dess tjänster.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.