Så här många HomePod skeppade Apple under Q1 2018

Apple HomePod

Kan du gissa hur många HomePod som Apple skeppade under årets första kvartal? Vi kan ge dig en liten ledtråd – runt 6 procent av den totala marknaden för smarta högtalare.

  • 600 000 exemplar från 9 februari till 31 mars
  • Gäller endast skeppade exemplar och inte sålda
  • Statistiken kommer från Strategy Analytics
  • Mindre än 10 procent av det totala antalet skeppade smarta högtalare

Apple har haft det riktigt tufft med HomePod sen lanseringen tidigare i år. Visserligen mottogs högtalaren med relativt bra betyg, både av recensenter och användare. Men den är dyr i jämförelse med konkurrenterna och långt ifrån lika kapabel som alternativen från Amazon och Google.

Enligt nya siffror från analysföretaget Strategy Analytics har Amazon flest marknadsandelar med sina 43.6 procent, följt av Google med 26.5 procent. Det omräknas till cirka 4 miljoner respektive 2.4 miljoner skeppade exemplar av respektive företags smarta högtalare.

Apple beräknas ha sålt runt 600 000 exemplar av HomePod, vilket placerar företaget på en fjärdeplats – bara snäppet efter kinesiska Alibaba som skeppade runt 700 000 exemplar av sina smarta högtalare under samma period.

smart-home-speaker-q1-2018-strategy-analyticsDet är nämnvärt att Apple började sälja HomePod den 9 februari. Det betyder att statistiken inte riktigt stämmer mot de andra tillverkarna som fick en hel extra månad till sina siffror. Vi kan därmed anta att Apple åtminstone skulle slå Alibaba på fingrarna om hela kvartalet omfattades.

Totalt skeppades 9.2 miljoner smarta högtalare under första kvartalet 2018. Observera att det inte handlar om hur många smarta högtalare som faktiskt sålts till kund – det är bara mängden enheter från fabrik till butik som gäller. Alla siffror är dessutom bara beräknade och inte faktiska från tillverkarna.

Men det ger en vink om hur det ser står till på marknaden idag. Vad tror du om siffrorna – kan Apple ta igen försprånget som konkurrenterna har?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.