Reklam på streamingtjänster blir allt vanligare med både Netflix och Disney+ som har hakat på trenden. Att kolla på reklam mellan och under streamingen är ett sätt att hålla nere månadskostnaden, men priset du betalar är att bli störd i underhållningen.
Innehåll
Netflix funderar på hur de kan göra upplevelsen mindre plågsam för användarna som väljer det reklamfinansierade abonnemanget. Eller, mer specifikt, de arbetar på en lösning för att behålla prenumeranterna så att de inte tröttnar och lämnar.
Premierar de som kollar länge
Ett sätt att behålla användarna som kollar på reklam är att ge dem ett incitament att kolla lite mer än de kanske normalt brukar. Netflix gör det genom att premiera de som kollar på tre serieavsnitt i rad.
Om du kollar på tre avsnitt direkt efter varandra så blir det fjärde helt reklamfritt.
Vet man att det fjärde avsnittet är helt fritt från störande moment så är chansen större att tittarna stannar kvar en stund till. Frågan är – kommer det att räcka?
Netflix har skruvat upp priserna de senaste åren och framför allt Premium-nivån ligger nu på en smärtsamt hög nivå. I Sverige kostar det 179 kronor per månad medan amerikanska användare betalar hela 22,99 USD per månad.
Reklamfilmer på upp till 60 sekunder
Netflix började visa reklamsnuttar på 15 sekunder respektive 30 sekunder. Idag har filmtjänsten skruvat upp antalet till fem och introducerar 10, 20 respektive 60 sekunders reklam.
Det betyder att du kan tvingas se upp till en hel minuts reklam på Netflix framöver.
Förutom alla reklamkategorier som tidigare funnits på filmtjänsten så har Netflix introducerat följande:
- Dating
- Ekonomi
- Medicin
Samtidigt erbjuds större möjligheter för riktad reklam specifikt för mobilanvändare, användare som kollar på specifika genrer, tidpunkter på dagen och mer.
Med introduktionen av “Top 10” erbjuder Netflix möjligheten att rikta sig mot de populäraste filmerna och serierna på tjänsten.
Netflix visar QR-koder i reklam
En stor nyhet för annonsörer är att de snart kan visa QR-koder i reklam på Netflix. Med start Q1 2024 öppnas den möjligheten vilket gör att tittare enkelt kommer åt reklammaterial bara genom att skanna koden med kamera-appen i mobilen.
QR-koder är ett praktiskt sätt att spara information i ett lättläst format för vilken mobiltelefon som helst. Det är också något som används allt oftare av cyberkriminella i försök till så kallad quishing.
Visste du att det är enkelt att skapa egna QR-koder? Det finns praktiska verktyg som gör att du skapar dina egna QR-koder på sekunder. Roligt och praktiskt för både stora och små.
Annonsblockerare fungerar inte
Du kan inte använda din vanliga annonsblockerare med Netflix, Disney+ eller andra streamingtjänster. Faktum är att YouTube aktivt slår tillbaka mot användare som försöker stoppa annonser, tidigare ganska harmlöst men på senare tid har sajten börjat en mer aggressiv jakt på annonsblockerare.
Plugins för webbläsaren och gratisverktyg som normalt fungerar utmärkt för att blockera reklam, exempelvis på nyhetssajter och andra, är inte aktuella för Netflix-användare. De fungerar inte överhuvudtaget och Netflix kan i värsta fall sätta ner foten med tyngd och banna de som hittar vägar runt begränsningarna.
Via Netflix
FAQ
Hur ofta visas reklam på Netflix?
Den exakta mängden beror helt på hur du använder Netflix. När du kollar på dagen, vilka filmer och serier du kollar på och hur ofta.
Hur lång är reklamen som visas på Netflix?
Det finns fem olika längder: 10, 15, 20, 30 och 60 sekunder.
Lämna ett svar
Visa kommentarer