Raytracing till Minecraft – beta för Windows 10 släpps den 16 april

Minecraft med stöd för raytracing släpps den 16 april. En beta-version av Minecraft för Windows 10 ger raytracing-stöd på alla datorer med Nvidia RTX-grafikkort. Uppdateringen är kostnadsfri för dig som redan har Minecraft för Windows 10.

Den kommande beta-versionen av Minecraft presenterades redan i oktober förra året. Då presenterade raytracing-stöd som ger Minecraft ett helt nytt utseende med mycket snyggare grafik.

Raytracing kallas även strålspårning på svenska och är en teknik för att beräkna hur ljus och skuggor faller i bland annat datorgrafik. Med raytracing får du naturtrogen ljussättning med dynamiska skuggor, reflexer och speglingar.

Videon här ovan demonstrerar tydligt vilken bildkvalitet du kan förvänta dig – men inte utan vissa negativa aspekter att ha med i beräkningarna.

Raytracing kräver en hel del av din dator. Du måste ha ett kraftfullt grafikkort för att använda dig av tekniken och i initialt är det bara Nvidia RTX-kort som stöds. Har du ett AMD-grafikkort är beta-versionen inte för dig.

Med det sagt, om du har ett AMD-grafikkort eller ett Nvidia GTX (som inte stöder raytracing) så kan du lägga in så kallade shaderpacks i Java-versionen av Minecraft. Du kan läsa mer om hur man gör här.

Förutom raytracing så ger Minecraft-betan även stöd för DLSS 2.0. DLSS står för Deep Learning Super Sampling. En relativt ny metod för maskininlärning som gör att grafiken i spelet blir skarpare med högre bildvisningsfrekvens. DLSS är samma typ av artificiell intelligens som används för objektdetektering, maskinöversättning och liknande.

För att lyfta fram alla nyheter i beta-versionen så har Nvidia rekryterat sex erkända världbyggare i Minecraft. Dessa skapar specialbyggda kartor som maximerar effekten av raytracing på ett exemplifierande sätt för alla nya spelare.