Raytracing till World of Warcraft – kan släppas med Shadowlands

Raytracing gör grafiken mycket mer naturtrogen – men du måste ha en kraftfull dator för att använda det

Raytracing kan komma till World of Warcraft med nya expansionen Shadowlands. Det skulle betyda att grafiken får ett rejält hopp i bildkvalitet på datorer som har nyare generationens RTX-kort från Nvidia.

Det finns inga officiellt bekräftade uppgifter om att raytracing kommer till World of Warcraft. Däremot har man hittat tydliga referenser som pekar på kommande stöd för både DXR (DirectX Raytracing) och VRS (Variable Rate Shading).

Referenserna ska ha hittats i en tidig version av expansionen Shadowlands tillsammans med indikationer på stöd för raytracing av skuggor.

Nämnvärt här är att även om referenser hittats så är uppgifterna obegräftade och det rör sig om en tidig version av en ofärdig expansion. Mycket kan hända längs vägen och även om grafikmotorn har stöd för raytracing så betyder det inte att Blizzard låter oss använda tekniken.

Det kan röra sig om förebyggande stöd för framtida användning, kanske med en patch till World of Warcraft flera månader efter lanseringen av Shadowlands.

Både DXR och VRS är stora dragplåster för DirectX 12 och teknikerna är framtagna i samarbete mellan Microsoft och Nvidia.

  • DXR: Naturtrogen visning av ljus och skuggor. Raytracing kan ändra grafiken dramatiskt och göra utseendet extremt verklighetstroget.
  • VRS: Låter GPU:n identifiera områden som behöver renderas med hög kvalitet (där spelaren kollar), medan deltar utanför synfältet kan nerprioriteras för högre prestanda.

Vi vet sen tidigare att Blizzard har kollat närmare på raytracing under en längre period. Två utvecklare på Blizzard – Michael Bybee och Patrick Magruder – sade i en intervju med MMO-Champion att speljätten arbetar på lösningar för att dra nytta av fördelarna med raytracing.

För dig med en lite långsammare dator eller med en maskin som bar asaknar ett Nvidia RTX-kort så kan sägas att du inte behöver bli nervös. Även om raytracing introduceras så kommer Blizzard inte glömma budget- och mellanklassdatorerna.

World of Warcraft har alltid kunnat skala ordentligt, från lågbudgetmaskiner till de riktiga kraftfulla modellerna på marknaden.

Vi hoppas Blizzard faktiskt gör slag i saken och introducerar officiellt, användbart raytracing-stöd i Shadowlands. World of Warcraft har visserligen förbättrats grafikmässigt år för år, men det krävs ett stort hopp i bildkvalitet för att matcha andra storspel 2020/2021. Med det sagt så lär Blizzard inte bry sig om konkurrensen och säkert inte heller försöka matcha dem grafiskt.

Blizzard kör sitt eget race med World of Warcraft och det är inte negativt. Frågan är bara – när tröttnar spelarna på grafiken och kan raytracing vara räddningen för framtiden?