Har du en mobiltelefon från Samsung och lyssnar på Spotify via musiktjänstens Android-app? Då kanske du har märkt att appen inte fungerar på låsskärmen längre. Här förklarar vi vad som hänt.
- Spotify känner till buggen och arbetar med en lösning
- Gör att du inte kan styra appen från låsskärmen
- Användare av Samsung-, Huawei- och LG-telefoner påverkas
- Hur mycket kostar OnePlus 7 Pro?
Två lösningar på Spotify-problem i Samsung-telefoner
Steg 1: Rensa cache och data i Android
Ett första steg är att rensa all data associerad med Spotify-appen, utan att avinstallera själva appen. Tänk på att du måste logga in på ditt Spotify-konto igen och eventuella nerladdade offline-filer behöver laddas ner på nytt.
- Öppna inställningarna till Android i din Samsung-telefon
- Navigera dig till Appar > Spotify > Lagring
- Klicka ”Tvinga avsl”
- Klicka ”Rensa data”
- Klicka ”Rensa cacheminne”
- Klart!
Fungerade det? Om inte går du vidare till steg två.
Steg 2: Ominstallera Spotify
Om det inte fungerade att återställa Spotify-appen så är det dags att avinstallera den och nyinstallera.
- Öppna inställningarna till Android i din Samsung-telefon
- Navigera dig till Appar > Spotify > Lagring
- Klicka på ”Avinstallera”
- När processen är klar startar du om telefonen
- Gå till Spotify på Google Play Store > Installera appen
Steg 3: Justera batterisparinställningarna för Spotify
Ibland kan appar slutar fungera för att mobiltelefonens inbyggda batterioptimering är för aggressiv. Det är tacksamt nog enkelt löst med en enkel inställning.
- Gå till Inställningar > Batteri > Batterioptimering
- Leta upp Spotify > Stäng av batterioptimeringen
- Starta om din mobiltelefon
Svårare än så är det inte (oftast).
Varför fungerar inte Spotify korrekt på låsskärmen i min Samsung-telefon?
Nyligen uppdaterade Spotify sin applikation för Android. Den nya versionen inkluderar en bugg som främst påverkar Samsung Galaxy-telefoner.
Buggen gör att appen inte kan styras via låsskärmen eller notifikationerna.
Främst är det användare av Galaxy S9 och Galaxy S10 som påverkas enligt nuvarande uppgifter. Även ett fåtal användare av mobiler från Huawei och LG har noterat samma problem.
Varför ska jag styra musik och podcasts via låsskärmen?
Det är smidigt att slippa öppna huvudappen och ändå kunna kontrollera uppspelningen.
Om du inte har en smartklocka måste du vanligtvis ta fram mobiltelefonen, låsa upp skärmen, öppna rätt app och hitta kontrollerna för uppspelning.
Med styrning via låsskärmen slipper du öppna appen. Då räcker det att du tänder skärmen för att kunna starta eller pausa uppspelningen, eller hoppa framåt och bakåt i spellistan.
Spotify fungerar inte på låsskärmen – en snabb lösning
Har du en Galaxy S10 kan det finnas en snabb, men temporär lösning tills Spotify uppdaterar appen.
- Gå till Inställningar > Batteri > Batterioptimering
- Leta upp Spotify > Stäng av batterioptimeringen
- Starta om din mobiltelefon
Ett tips är att prova om buggen faktiskt påverkar din mobiltelefon innan du faktiskt går igenom de fem stegen.
Spotify har redan fixat buggen som påverkar låsskärmsanvändning
Buggen som påverkar användning på låsskärmen med Spotify-appen är idag fixad sedan länge. Du bör inte längre vara drabbad, men om du fortfarande har problem kan du testa de tre ovanstående stegen höst upp i artikeln.
Om inte det fungerar rekommenderar vi att du kontaktar Spotify för att upplysa dem om eventuella buggar som de måste fixa. Den officiella stödsidan på Spotify.com kan även vara behjälplig.
Tack!
Jag har blivit helt vansinnig på min Samsung Galaxy S8 den senaste tiden, då Spotify pausas eller stoppas ett par sekunder efter att skärmen har slocknat. Jag har dock hittat ett sätt att gå runt problemet. Om man sätter på ”ficklampan” på mobilen, så fungerar Spotify. Förmodligen går inte telefonen ner i lika djupt strömsparläge när ficklampan är aktiverad. Men detta är det enda stället jag har hittat information om detta (dvs att det är ett ”känt problem”), på Spotifys egna forum och hjälpsidor står bara tipset ovan om att stänga av Baterioptimering för Spotify.
Jag har detta problemet sedan ca 1-2 månader tillbaka med min S9. borde inte detta problemet blivit löst?
Spotify stänger inte bara av sig ett par sekunder utan jag måste hela tiden hålla igång skärmen för att den ska fortsätta spela och stoppar den för att jag inte håller på med telefonen vilken man inte gör hela tiden måste jag ta upp telefonen och trycka igång den igen :(
Hej Lotta.
Jag har själv haft exakt samma problem som dig.
Jag hittade under samsung inställningar>Enhetsvård>(Batteri)>Spotify (Bocka av ”Sätt appen i viloläge när den inte används”)
Detta har löst mitt problem.
MVH Anders
Hej Mårten.
Jag har själv haft exakt ungefär samma problem som dig.
Jag hittade under samsung inställningar>Enhetsvård>(Batteri)>Spotify (Bocka av ”Sätt appen i viloläge när den inte används”)
Detta har löst mitt problem.
Inget av detta löser mina Spotify Samsung S9 problem. Appen hinner inte ens starta så stängs den ner. Har testat ett stort antal varianter på tömning av cache, batterispar, återställning, etc etc men problemet kvarstår. Spotify funkar bra från flera datorer nog.