Annons

Problem med GPS på träningsklockor från Garmin, Polar och Suunto (lösning)

Annons

Den 1 januari 2021 började en stor mängd puls- och träningsklockor från bland annat Garmin, Suunto och Polar uppvisa problem med GPS-positioneringen.

Användare rapporterar att GPS-låsningen tar mycket lång tid och visningen av positionen kan i vissa fall vara extremt otillförlitlig. Rakt av felaktig när positionen för en joggare exempelvis ser ut att springa på vattnet i minst ett fall. Även höjden över vattnet är felaktigt indikerad för många.

Mighty Gadget visar hur inkorrekt GPS-positioneringen kan vara. Bildkälla: Mighty Gadget

Anledningen till GPS-problemet kan härledas till felaktig användning av datafiler kallade EPO eller CPE.

EPO står för Extended Prediciton Orbit medan CPE betyder Connected Predictive Ephemeris. Datafilen innehåller detaljerad information om satellitpositionering och hjälper träningsklockan att snabbare låsa sig till en satellit.

Vad som har hänt med träningsklockorna från Garmin, Suunto och Polar (även modeller från Coros och Wahoo är drabbade) är att de har inaktuella EPO- eller CPE-datafiler. Och i samtliga fall handlar det om GPS-kretsar från Sony.

Det betyder att GPS:en visserligen fungerar, men det kan ta upp till två eller tre minuter att låsa sig till en satellit. Istället för fem till tio sekunder. Och som nämnt är positioneringen som visas på karta i de flesta fall otillförlitlig.

Annons

Träningsklockor från Garmin som berörs av GPS-problemet är följande:

  • Garmin Fenix 6 series
  • Garmin Forerunner 945
  • Garmin Forerunner 745
  • Forerunner 245 and Forerunner 245 Music
  • Garmin Forerunner 45
  • Vivoactive 3 and 4
  • Garmin Venu
  • Garmin Edge 130 Plus 530/830/1030 Plus

Träningsklockor från andra tillverkare som berörs av GPS-problemet är följande:

  • Coros GPS-modeller
  • Polar Vantage V/M/V2, Grit X, Ignite
  • Suunto 5 & Suunto 9
  • Wahoo RIVAL

Lösningen på GPS-problemet

Det är tacksamt nog enkelt att lösa problemet med inaktuella EPO- och CPE-filer.

Om du har en träningsklocka från Garmin går du till System > About. Om det står att CPE är ”Expired” ska du stanna utomhus och vara orörlig i fem minuter.

Expired kommer att ändras till CURRENT.

När det sker bör – på rekommendation av Garmin – avvakta ytterligare två till fem minuter innan du påbörjar någon form av aktivitet.

Garmin kommer också att skicka ut en automatisk uppdatering till alla träningsklockor som berörs för att den vägen korrigera CPE-filen till CURRENT.