Apple ersätter trasiga AirPods-snäckor med nya som har en firmware-version som är nyare än den senaste på marknaden. Det gör att alla som får en ersättnings-snäcka inte kan använda den idag.
- Apple är inte jättevilliga att hjälpa användare som har problem
- Skickar ut ersättning efter ersättning – många har fler firmware
- Använder osläppt firmware som ska vara tillbakdragen pga buggar
- Lästips: Du kan prova appar i iOS 14 utan att installera dem
Om du har skickat in en trasig AirPods-snäcka till Apple är sannolikheten stor att du får en ny tillbaka. Låter bra, eller hur?
Problemet för en del användare är att den nya, fungerande AirPods-snäckan de får av Apple har en annan firmware-version än den senaste på marknaden.
Firmware-versionen är ”2D3” och eftersom den bara finns internt på Apple går AirPods-snäckor som har den inte att parkoppla med de som användarna har.
I ett försök att lösa problemet ska vissa användare ha ersättat sina AirPods-snäckor hos Apple flera gånger; bara för att få tillbaka enheter med samma osläppta 2D3-firmware.
Så här säger en person som är drabbad av problemet:
Har samma problem. Fick vänstra ersättat och den kom med 2D3. Apple ersatte sedan den högra och den kom med 1A673. Jag kunde parkoppla dem individuellt, men det här är löjligt.
Personen säger sig ha pratat med en person på Apple som via skärmdelning kunde verifiera problemet, och att hen blev helt förvirrad av situationen.
Enligt supporten på Apple var 2D3 initialt tänkt att släppas men firmware-versionen drogs tillbaka i sista stund pågrund av buggar i mjukvaran. Men tydligen har AirPods-snäckor hunnit uppdateras ändå.
Svårt att få bra hjälp av Apple – rycker på axlarna åt problemet
En annan person rapporterar att denne fick kontakt med en helt obehjälplig support-person på Apple som mest rykte på axlarna och menade att fler måste kontakta Apple om problemet för att de skulle göra något.
En stor del av problemet är inte bara att Apple lyckats krångla till det med olika firmware-versioner i vänster respektive höger snäcka. Det är också alla ingenjörer som arbetar hemifrån som gör att det inte är lätt att få till en smidig lösning.
I vissa fall har användare lyckats övertala Apple att skicka två helt nya, fungerande AirPods till dem. Fortfarande inplastade i sin kartong. Men det är långt ifrån alla som har sådan tur.
En person som kommenterar på webbsajten Macrumors.com skriver att ”det är aldrig ett problem förrän det är ett PR-problem”.
Och den personen belyser ett tydligt kulturellt problem hos Apple som genomlyser företagets syn på felaktigheter i produkterna. Om något inte eskalerar till att bli ett kännbart PR-problem så är risken stor att ingen gör något åt det.
Lämna ett svar
Visa kommentarer