Pokémon Go tappar i popularitet — många spelare lämnar

Pokemon Go Logo

Kan du gissa hur många som fortfarande spelar Pokémon Go? När spelet släpptes slogs alla nerladdningsrekord på Apple App Store, men intresse dalade snabbt och utvecklaren Niantic tvingades se på medan Pokémon Go halkade allt längre ner på topplistorna.

Alla har dock inte övergivit det populära spelet och idag beräknas Pokémon Go ha cirka 65 miljoner aktiva användare. En siffra som inte är dålig på något vis och garanterat en trevlig inkomstkälla för såväl Niantic som Apple och Google.

Det är vanligt att det initiala intresset snabbt dalar, men Pokémon Go har lyckats hålla sig vid liv bra längre nu. Kanske har de många utmärkelserna varit en bidragande faktor. Pokémon Go har ju inte fått dem av misstag precis.

Minst elva utmärkelser har spelet fått sen lanseringen enligt Niantic. På sin webbsajt skriver utvecklaren att de bland annat vunnit ”Mobile Game of the Year” hos webbsajten IGN, ”Mobile Game of the Year” av SXSW Gaming Awards och ”Best Mobile Games of the Year” av GameSpot.


Lästips: Pokémon Go finns nu till din Apple Watch


Det går fortfarande att se hur många går med näsorna i mobiltelefonerna, och hur de sveper med fingrarna för att skicka iväg pokébollarna mot alla Pokémon som finns ute på gatan.

Om Niantic kan göra tillräckligt för att de ska behålla intresset återstår dock att se. För inte så länge sedan uppdaterades spelet med en hel mängd nya Pokémon att fånga (80 st för att vara exakt), och Niantic har lovat nya funktioner under 2017. Bland annat stöd för att spela tillsammans med andra, mer än att bara attackera deras Pokémons i gym.

Har du spelat Pokémon Go sen lanseringen? Vad tycker du om spelet idag — och använder du det fortfarande? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.