OpenAI lanserar konkurrerande sökmotor till Google

ChatGPT
Foto: Levart_Photography

OpenAI kan vara på gång att attackera Google där det gör som mest ont – genom att lansera en konkurrerande sökmotor baserad på artificiell intelligens. Och det officiella avtäckandet kan ske redan den 13 maj.

Nyhetsbyrån Reuters var först att gå ut med datumet som är bara dagen innan Google I/O drar igång den 14 maj. Andra nyhetssajter har rapporterat om en kommande, AI-baserad sökmotor från OpenAI. Bland annat Bloomberg via sina anonyma uppgiftslämnare.

TL;DR
– OpenAI kan lansera en sökmotor baserad på ChatGPT-tjänsten
– Blir en direkt konkurrent till Google SGE som inte är släppt än
– Kan skriva om hela marknaden för sök och SEO

Oro på marknaden för AI-utvecklingen i sökmotorerna

Vi vet inte om sökmotorn är redo att lanseras redan på måndagen, om det sker slår OpenAI kommande Google SGE ut på marknaden. SGE är en förkortning av ”Search Generative Experience” och är tänkt att bli en ersättande sökupplevelse till den sökmotor som Google erbjuder idag.

När sökmotorerna på allvar använder artificiell intelligens för att direkt svara på användarnas frågor kommer hela scenen kring sökningar på internet att skrivas om. Det handlar inte längre om att SEO-optimera hemsidor för att hamna högst upp i en lista, utan för att optimera innehållet på webbsajter för att överhuvudtaget synas i svaret från AI-sökmotornerna.

Det finns en stor rädsla att aktörer som Google och OpenAI ska försöka behålla trafiken hos sig själva genom att visa resultat som ger hela svaret på användarnas frågor, och minimera behovet att klicka sig vidare. Alternativt, att sökmotorerna bara låter de som betalar för annonsvisningar synas överhuvudtaget i sökresultatet på ett synligt vis.

Google har en negtiv syn på organiska visningar

Redan idag har Google en extremt negativ syn på organiska visningar i sökresultatet. Det är både vår och många andras tolkning av de senaste månadernas utveckling av organiska söken.

Att söka på ett produktnamn på Google visar fler sponsrade produktkort (läs: annonser) än faktiskt, användbara organiska sökresultat. Det har drivit ner trafiken rejält till alla sajter som inte vill eller kan betala dyra pengar till Google för att synas i annonseringen överst i den så kallade SERP:en. SERP står för ”Search Engine Result Page”.

Den stora frågan nu är hur OpenAI och Google ska hantera resultatvisningen på ett så balanserat och rättvist sätt som möjligt. I en tid där ekonomin är hårt påverkad för många bolag och där vinsterna är allt finns en stor risk att sökmotorerna försöker driva in så mycket pengar som möjligt via annonsering och trycka ner de faktiska, användbara svaren så långt ner som möjligt på sidorna.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.