Spel

Officiellt: Xbox Scarlett släpps julen 2020 – här är detaljerna

Xbox Scarlett är Microsofts kommande spelkonsol för 2020. Modellen är en kraftigt uppgraderad konsol jämfört med Xbox One X – upp till fyra gånger högre prestanda – och släpps julen 2020.

Viktigast att veta om Xbox Scarlett

  • Fyra gånger kraftfullare än Xbox One X
  • Stöd för upplösning i 8K
  • Klarar bilduppdatering i 120 Hz
  • Stöd för nästa generations Ray Tracing
  • Kan använda Variable Refresh Rate
  • SSD-lagring och internminne av typen GDDR6
  • Lanseras tillsammans med Halo: Infinite

Xbox Scarlett är utvecklad och designad av samma Xbox-grupp som tog fram befintliga Xbox One X.

Modellen är utrustad med kraftigt uppgraderad hårdvara som baseras på AMD:s Zen 2-arkitektur samt RAM-minne av typen GDDR6. Några detaljer om hårdvaran är inte känd idag.

Vad vi däremot känner till är att Xbox Scarlett har stöd för bilduppdatering i 120 Hz, Ray Tracing och använder SSD-baserad lagring. SSD-lagringen kan användas som virtuellt RAM-minne för upp till 40 gånger snabbare laddningsprestanda.

Microsoft har medvetet valt att hålla tillbaka på detaljerna. Det är mer än ett år kvar innan modellen släpps, så det kan ske ändringar som företaget inte vill prata om idag. En sak är dock klar – Xbox Scarlett är en otroligt kraftfull prestandamaskin.

Xbox Scarlett är bakåtkompatibel med äldre Xbox One-spel. Så du kan ta din befintliga samling och spela precis som vanligt. Det gäller så klart även alla Xbox- och Xbox 360-spel som uppdaterats för Xbox One-användning.

Halo: Infinite

Halo: Infinite

Samtidigt med spelkonsolen släpps spelet Halo: Infinite.

Microsoft presenterade en lång trailer under E3 2019 från spelet, dock utan att visa någon faktiskt gameplay. Det är troligt att Microsoft har en hel del kvar att göra och inte vill avslöja för mycket så här långt ifrån lanseringen.

Om det är något spel som på allvar kommer att pressa Xbox Scarlett så är det det Halo: Infinite. Det här är lanseringsspelet som ska belysa fördelarna med spelkonsolen. Mästerverket som ger Halo-universumet den nystart som många hoppas på, och det är spelstudion 343i som står för utvecklingen.

Halo: Infinite släpps både till Xbox och PC. Spelet ingår i Game Pass-prenumerationen som är en månadsbetalning för att kunna köra 100+ spel på båda plattformarna. Idag finns bland annat Halo 5 att installera med Game Pass.

Frågor och svar om hårdvaran till Xbox Scarlett

Vad är AMD Zen 2?

AMD Zen 2 är den senaste processor-arkitekturen från AMD. Den baseras på 7nm-teknik och är första x86-baserade arkitekturen att nå marknaden; långt före Intel som fortfarande arbetar på 10nm till sina Core-processorer.

Grundprocessorn som baseras på AMD Zen 2 har åtta fysiska kärnor, 16 trådar och en klockfrekvens på 4 GHz. Med boost-läget aktiverat kan processorn pressas upp till 4,5 GHz. Tidiga siffror pekar på en prestandaökning med runt 13 procent jämfört med befintliga processorer baserade på Zen+.

Vad är Radeon RDNA?

AMD Radeon RDNA kallas även Radeon “Navi” och är nästa stora uppgradering i Ryzen-serien med grafikkort. Radeon RDNA har förbättrad energieffektivitet och högre prestanda per klockfrekvens. De interna fördröjningarna har kortats och bandbredden ökat jämfört med tidigare arkitektur och grafikkort.

AMD Radeon RDNA släpps initialt med Radeon RX 5000-serien och kommer även att finnas i spelkonsolen Xbox Scarlett. Precis som AMD Zen 2 är kretsarna baserade på 7nm. Prestandan är runt 10 procent högre än motsvarande grafikkort från Nvidia, men siffran ändras så klart beroende på situation och vilka kort som jämförs.

Vad är “variable refresh rate”?

Variable Refresh Rate (VRR) är en teknik för att dynamiskt ändra bildskärmens uppdateringsfrekvens. I praktiken betyder det att du slipper så kallad “screen tearing” och mikrostutter som förstör spelupplevelsen. Variable Refresh Rate kan också användas för att sänka strömförbrukningen om det behövs.

Vad är “ray tracing”?

Ray Tracing är en renderingsteknik som kan ge en mycket detaljerade och naturtrogen grafik i spel. I vissa fall kan det till och med vara svårt att se skillnad på en riktigt bild och en Ray Tracing-renderad bild. Främst är det dock subtila ändringar som man märker i spel. Det krävs speciell hårdvara för att rendera med Ray Tracing och det behövs ett ordentligt kraftfullt grafikkort för det.

Här är en video från Battlefield 5 som demonstrerar hur Ray Tracing vs icke-Ray Tracing kan se ut.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close