Tesla släpper en ny och billigare variant av Model Y. Prislappen är från 699 170 kronor vilket är 79 000 kronor billigare än tidigare.
Den nya modellen presenterades under fredagen och har – precis som Model 3 – ingen motor i bilens främre del. Istället är det endast bakhjulsdrift som gäller
Lästips
Tesla är med på Råd & Röns svarta lista
Batteriet har också blivit något mindre och klarar nu upp till 45 mil i grundvarianten. Väljer du Long Range-modellen så är det istället 53 mil att hämta ur batteriet.
Och så var det accelerationen också. Med ett lägre effektuttag så klarar nya Model Y att accelerera från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder, vilket är långt efter Long Range-modellen som gör det på 5 sekunder.
Laddhastigheten är 170 kW mot Long Range-batteriet klarar betydligt bättre 250 kW (under väldigt optimala förhållanden så klart).
Här är en jämförelse mellan standardmodellen, Long Range och Performance
Tesla Model Y | Tesla Model Y Long Range | Tesla Model Y Performance | |
---|---|---|---|
Pris | 699 170 kronor | 778 170 kronor | 818 170 kronor |
Drivlina | Bakhjulsdrift | Fyrhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
0-100 km/h | 6,9 s | 5 s | 3,7 s |
Räckvidd 21″ | – | – | 51,4 mil |
Räckvidd 20″ | ca 430 km | 533 km | – |
Räckvidd 19″ | ca 455 km | 565 km | – |
Toppfart | 217 km/h | 217 km/ | 250 km/h |
Tjänstevikt | 1 909 kg | 1 979 kg | 1 995 kg |
Laddeffekt | 170 kW | 250 kW | 250 kW |
Lästips
Jailbreaka din begagnade Tesla och få tillgång till alla funktioner
Tesla fick sin nya Model Y med bakhjulsdrift typgodkänd tidigare i augusti och ska enligt uppgift använda battericeller från det kinesiska bolaget Byd. Battericellerna är fria från både nickel och kobolt, har högre energitäthet och lägre brandrisk än andra battericeller.
Samtidigt får man snällt leva med lägre motoreffekt och laddeffekt på den mer negativa sidan. Batteripaketet är så kallat strukturellt. Det betyder att det är en bärande del av bilens struktur.
Lämna ett svar
Visa kommentarer