Allmänt

Nya sociala media-trender

Att hänga med på sociala media blir allt viktigare, inte bara för att hålla igång ett stort socialt nätverk i privatlivet, utan kanske främst i egenskap av yrkesverksam. Låt oss kolla in de senaste trenderna. 

Branscher i framkant

Få saker lär nå ut till en större allmänhet utan att du använder dig av sociala media, särskilt om det handlar om hårt konkurrensutsatta verksamheter som dessutom ligger i digitaliseringens framkant. Ett av de mer tydliga exemplen är spelbranschen som är sprungen ur den nya digitaliserade tillvaron där snart sagt alla framgångsrika företag måste befinna sig i. Etablerade Skandinaviska varumärken som NorgesAutomaten är aktiva på plattformar som Facebook eftersom de inser vikten av att via sociala medier kanalisera kunderna till sitt online casino på en extremt konkurrensutsatt marknad. Just spelbolagen är i grunden anpassade för den blixtsnabba anpassning som krävs för att nå kunderna och leda dem in till sina sajter, då konkurrenten bara är ett swipe eller knapptryck bort. 

Framtiden

Facebook tillhör numera den ”gamla” tidens sociala media, men ett måste för företagen att närvara på då de ekonomiska starka i åldern 40 år och uppåt fortfarande är trogna användare. Instagram och Linkedin är andra sociala media där du finner de lite äldre och väletablerade konsumenterna. Men hur ser framtiden ut avseende vad som ska produceras i social media, oavsett kanal? Eller finns det några trender på gång som åtminstone kan ge en liten vink om framtiden.

Historier som skapas i stunden

Den stora trenden under 2019 lär handla om att innehåll som skapas i stunden är mycket effektivare än mer kvalitativt producerat innehåll, det vill säga sådant som tar längre tid och är mer välplanerat. Även autencitet blir allt viktigare när historier skapas för att få maximal spridning i sociala media. Genuin storytelling som ska kännas på riktigt och komma på uppstuds är något som lär dominera 2019 såväl som att de flesta av dessa historier lär se det mediala ljuset kvällstid, då de tycks fästa bättre hos konsumenterna.

AI-driven kommunikation allt viktigare

AI-driven kommunikation kommer att ta ett än större steg 2019 än någonsin tidigare när det gäller personligt bemötande av kunder. Idag är tekniken så pass vass att det till och med kan komma att ge en bättre serviceupplevelse än om konsumenterna får tala med en människa via telefon eller chatt. Många experter tror till och med att hela 80 procent av all kundservice kommer att ske med hjälp av AI-robotar redan under 2020.

Annonsering ökar

De stora varumärkena måste ta sociala media-annonser på allvar under 2019. Under 2018 ökade sociala media-annonser med 32 procent och det producerades mer annonser än någonsin. Var fjärde Facebook-sida använder sig av betalda annonser, vilket blir rätt mycket om man betänker att Facebook står för 23 procent av USA:s totala digitala utgifter. Sannolikt blir det också dyrare att annonsera och konkurrensen hårdnar.

Nytt videoformat

Den fjärde stora trenden handlar om social tv i ett vertikalt videoformat som nu ökar markant. Videoformatet kommer ur det faktum att vi numera konsumerar det mesta av vårt tittande på mobilen och här lär vi få se fler lanseringar såsom IGTV hos Instagram där innehåll kommer att präglas av autencitet och det mer omedelbara, det vill säga sådant som måste produceras snabbt och enkelt.

Omnichannel

En sista stor trend som kommer bli märkbar är att det sedan länge existerande faktumet att du måste producera material i flera kanaler samtidigt (multichannel) kommer snarare handla om att du måste producera innehållet i samtliga kanaler (omnichannel). Det räcker inte längre att vara bra eller synas på de flesta, utan framgångsrika företag måste finnas med överallt och helst samtidigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close