Apple har ändrat reglerna kring prissättningen på prenumerationer via Apple App Store. Tidigare var utvecklare tvingade att få användarens uttryckliga godkännande innan priset kunde höjas – men nu tas den regeln bort.
Vad det innebär i praktiken är följande. Föreställ dig vilken prenumeration som helst på en app eller tjänst till din iPhone eller iPad. Vi kan för sakens skull använda oss av att-göra-appen Todoist.
Ett enkelt exempel
Du månadsprenumererar och priset är 50 kronor per månad. Todoist bestämmer sig för att öka priset till 70 kronor per månad.
Tidigare fick alla prenumeranter en avisering om nya priset och möjligheten att tacka nej (dvs avsluta sin prenumeration). Med de nya reglerna så får du fortfarande en avisering om prishöjningen, men UTAN att kunna tacka nej och avsluta prenumerationen. Det måste du göra separat.
Ändringen betyder att det 1) är mycket svårare att neka prishöjningar och 2) är nästan garanterat ett sätt för Apple att öka sina intäkter. De vill helt enkelt att du ska glömma bort prishöjningen och fortsätta din prenumeration (spekulativt).
Fler än en prishöjning kräver ett godkännande
Apple säger dock att ändringen skett för att de inte vill att appar och tjänster ska förlora användare av misstag för att de glömt godkänna prishöjningen. Visst Apple, visst.
Enligt de nya reglerna så kan utvecklare bara höja priset en gång per år utan användarnas godkännande. Försöker de med en andra höjning så måste priset godkännas för att prenumerationen ska fortsätta, så det är ju bra tänker vi.
Via The Verge
Lämna ett svar
Visa kommentarer