Nej, nej och nej. Netflix, det här är inte rätt väg att gå. Det är allt vi kan säga om nya draget att visa videoreklam mellan serieavsnitt.
- Visar reklam på film och serier mellan avsnitten till serier
- Stark kritik från användarna
- Inte första gången som Netflix tar en negativ väg i utvecklingen
- Visste du att Playstation VR har sålt i tre miljoner exemplar?
Funktionen som Netflix testar upptäcktes först av en Reddit-användare som skrev om sitt fynd på den populära sajten. Inlägget togs mystiskt nog bort efter ett tag, men många andra har vittnat om att de också sett videoreklam på Netflix.
En talesperson för Netflix bekräftar att de testar ”rekommenderat innehåll” på filmtjänsten. Talespersonen säger också att man alltid kan skippa reklamen om man vill, men flera som sett det rekommenderade innehållet säger att det inte stämmer.
I skrivande stund handlar det om ett test och inte något som gäller för alla. Och det är väl egentligen det enda glädjande i det hela. Att Netflix testar vingarna och därmed sannolikt inte har bestämt sig för hur de ska gå framåt.
Och många är det som verkligen inte uppskattar vad Netflix försöker göra.
Eftersom filmtjänsten redan är en betaltjänst så förväntar sig användarna en reklamfri upplevelse. Steget från att visa ”rekommenderat innehåll” till annan reklam från utomstående aktörer är väldigt kort när intäkterna lockar; frågan är bara om Netflix vågar ta steget dit.
De som använder Netflix betalar för tjänsten av främst två anledningar – 1) för alla filmer och serier samt 2) att Netflix är helt reklamfri.
Och det här är inte första gången som Netflix tar stegen mot en sämre upplevelse. Tidigare i juli provade Netflix exempelvis en ny Ultra-nivå som är dyrare än de som finns idag.
Här är ett officiellt uttalande från Netflix om nya funktionen som de testar:
At Netflix, we conduct hundreds of tests every year so we can better understand what helps members more easily find something great to watch. A couple of years ago, we introduced video previews to the TV experience, because we saw that it significantly cut the time members spend browsing and helped them find something they would enjoy watching even faster. Since then, we have been experimenting even more with video based on personalized recommendations for shows and movies on the service or coming shortly, and continue to learn from our members.
In this particular case, we are testing whether surfacing recommendations between episodes helps members discover stories they will enjoy faster. It is important to note that a member is able to skip a video preview at anytime if they are not interested.
Vad tycker du om hur Netflix tar sin filmtjänst? Är det här rätt väg att gå? Skriv en kommentar och berätta!
Lämna ett svar
Visa kommentarer