Nedladdning av köpt digital musik minskar

apple-itunes-logo

Försäljningen av digital musik minskar i USA och det är första gången sen Apple lanserade sin nätbutik Itunes Store i april 2003. Företaget som står bakom de siffror som nämns här nedan är Nielsen SoundScan och de arbetar inom 100 länder för att ta fram så tillförlitlig statistik som möjligt över musikanvändandet världen över.

Om vi ska hoppa till statistiken som har släppts så kan nämnas att försäljningen av enskilda låtar har minskat från år till år med 5.7 procent, från 1.34 miljarder till 1.26 miljarder låtar. Fulla album minskade med bara 0.1 procent, eller 117.7 miljoner till 117.6 miljoner exemplar. Inga överväldigande siffror alltså och även om Nielsen SoundScan inte försöker sia om anledningen till minskningen så kan man gissa att musiktjänster som Spotify bidrar till det hela.

Fortfarande finns det de som värdesätter en traditionell mp3-spelare (jag är en av dem) som kan laddas med musik och sedan vara dedikerad för syftet att spela upp dessa filer. Inte alla vill använda mobiltelefonen för att spela musik då det kan ta stora mängder utrymme att offline-lagra musik från Spotify och batteriet påverkas givetvis negativt. En vanlig mp3-spelare kan då vara ett utmärkt val, även om nyttan med dessa blir allt mindre.

Vad föredrar du – att köpa och ladda ned eller strömma via musiktjänst?

Du kanske också gillar