Mozilla släpper mobil webbläsare för privat surf — Firefox Focus

Firefox Focus är en ny webbläsare för iOS som helt fokuserar på användarens säkerhet genom att endast kunna användas i ett privatläge. Det betyder att webbläsaren inte sparar cookies eller sökinformation kring hur surfaren använder applikationen — något som lär uppskattas av alla integritetsmedvetna.

Dessutom har Firefox Focus inbyggd annonsblockerare som tar bort en hel del skräp som annars visas i webbläsaren. Även så kallade “trackers” som används av analytikerföretag blockeras så du inte spåras på internet. Åtminstone är det tanken med Firefox Focus.

Nick Nguyen, VP vid produktutvecklingen hos Firefox. säger till webbsajten Forbes att de kände att det behövdes ett alternativ till prissatta innehållsblockerare. Om nya webbläsaren fungerar bättre än de befintliga blockerarna som är gratis, eller ens bättre än de betalade, återstår att se.

Firefox Focus finns i skrivande stund endast för iPhone, men Mozilla har öppnat upp för en Android-version i framtiden. Något vi ställer oss lite undrande till är om det finns någon anledning att installera en hel webbläsare för något som redan finns i Safari och Chrome. Ett inkognitoläge som gör samma sak, minus annonsblockeraren.

En fördel är att du inte riskerar att glömma ställa om webbläsaren i inkognitoläge. Med en hel webbläsare som arbetar för din säkerhet finns inga risker på den punkten. Nämnvärt är att Firefox Focus inte gör dig osynlig på internet. Du kommer alltid att lämna spår, hur du än gör.

firefox-focus-screenshot-1-1242x770

Firefox Focus är ett oväntat fokus

Mozilla som utvecklare webbläsaren Firefox har de senaste månaderna kapat ordentligt i sin verksamhet. Målet är att ta bort alla projekt som stjäl resurser, både för att kunna lägga mer tid på Firefox, men också för att öka lönsamheten i företaget.

Hittills har Mozilla inte gjort sig något namn på den mobila marknaden och i skrivande stund besitter webbläsaren Firefox en nästan omätbar marknadsandel på 0,7 procent. Det kan jämföras med Chrome som har 54 procent och Safari med 27 procent enligt NetMarketShare.

Firefox Focus är knappast en storsatsning för att ta de stora marknadsandelarna. Snarare handlar det om att introducera sig själv i något bredare skala än tidigare. Att Mozilla lägger fokus på integritet och säkerhet ger en specialisering som inte fungerar med den breda massan. Så frågan är vad det bakomliggande syftet med Firefox Focus faktiskt är.

Firefox Focus hittar du på App Store på din mobiltelefon eller surfplatta.