Monster Hunter: World är det snabbast säljande spelet någonsin för Capcom

Capcoms beslut att lansera globalt blev en succé

Monster Hunter: World har efter bara en månad efter lanseringen blivit det snabbast säljande spelet för Capcom – någonsin. Spelutvecklaren chansade stort när de valde att lansera spelet globalt, och det visade sig vara ett riktigt lyckodrag.

  • 5 miljoner exemplar av Monster Hunter: World såldes på bara tre dagar
  • Totalt 6 miljoner skeppade exemplar i skrivande stund
  • Capcom lovar fler monster i framtida uppdateringar
  • Enkelt att spela i 100 timmar utan att närma sig slutet

Spelet toppar idag listorna på både Xbox Store och Playstation Store. Nästan direkt efter lanseringen puttades PUBG ner från tronen på Xbox Store till andraplatsen, följt av Madden NFL 18 på tredjeplats och GOAT Super Bowl Edition på fjärde.

Idag har Monster Hunter: World ett totalbetyg på 91 poäng baserat på 73 omdömen på Metacritik. Ett betyg som tydligt markerar mottagandet från både tidigare fans av serien och nytillkomna spelare som aldrig testat Monster Hunter-världen.

Monster Hunter: World effortlessly meets its high expectations and delivers what may well be the best RPG of this generation. The world is as fascinating as it is beautiful, jam-packed with wonders and dangers of equal measure – Xbox Tavern

Monster Hunter: World behåller många av de element från tidigare spelen som kännetecknar serien. Du får en unik, strömlinjeformad upplevelse med tydligt fokus på skicklighet. Ett omfattande och belönande stridssystem med 14 tydliga vapenklasser gör att du alltid har något som passar din spelstil och du utmanas ständigt i din förmåga att planera ett drag framåt i dina rörelser.

Spelet är det snyggaste hittills i serien och använder sig av ett mer västerländska inspiration i menyvalen för att attrahera fler i den globala lanseringen. I det stora hela kan du spela mer än 100 timmar utan att närma dig slutet om du gör alla sidouppdrag och utforskar. Med ett cirkapris kring 499 kronor får du mycket spel för pengarna.

Frågan är om Capcom kan hålla spelet levande efter den initiala smekmånaden när allt är nytt och alla är glada. Det har utlovats fler monster i framtida, mindre uppdateringar och vi kan räkna med flera större expansioner i framtiden. Utmaningen för Capcom är att behålla publiken och spänningen för Monster Hunter: World.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More