Microsoft pressas på svar av aktieägare — när kommer satsningen på mobiltelefoner?

Microsoft Logo 2016

Flera tunga chefer på Microsoft har mött tunga aktieägare för att svara på frågor om företagets riktning för Windows Phone-satsningen. Eller kanske ska vi säga den nära obefintliga satsningen som nu börjat få investerare att ställa sig undrande till hur framtiden kommer att se ut.

I center för diskussionerna fanns Microsofts VD Satya Nadella som hamnade i en obekväm situation med en enad front av aktieägare som matade på med tuffa frågor. Hela sittningen började med att deltagarna uppmanades att “tysta sina Windows-telefoner och andra enheter”, vilket nästan får ses som ett skämt från Microsofts sida.

Efter att Microsoft köpt upp Nokias mobila verksamhet för den utlösa summan av 7,2 miljarder dollar (!) drog företaget ner på sin egna mobilutveckling och har idag fasat ut varumärket Lumia. Med bara flaggskeppsmodellerna Lumia 950 och Lumia 950 XL kvar på marknaden, och ingen ersättare i sikte, undrar många vad egentligen har i åtanke för mobilmarknaden.

Istället för att satsa på Windows 10 Mobile släpps applikation för applikation till rivaliserande plattformarna Android och iOS, något som sticker i ögonen på alla fans med Windows-telefoner. Microsoft ger inte samma kärlek till sina mest inbitna fans och användare vilket håller kortsiktigt, men med flera år av ignorans märks effekterna allt mer.

“We will build devices that are unique and differentiated with our software capability on top of it — whether it’s Surface or Surface Studio or HoloLens or the phone — and also make our software applications available on Android and iOS and other platforms. That’s what I think is needed in order for Microsoft to help you as a user get the most out of our innovation.”

Vad ingen på Microsoft verkar vilja prata om är att det behövs mer än bara företagets egna applikationer. Om inte tunga namn som Facebook och Instagram, Slack, Twitter, Netflix och även Google vill vara med och utveckla applikationer för Windows, ja då kommer inte heller användarna att köpa mobila produkter med Windows.

Så här kan Surface Phone se ut när telefonen eventuellt släpps.
Så här kan Surface Phone se ut när telefonen eventuellt släpps.

Microsoft släpper inte fokus på mobila enheter

Under mötet med aktieägarna bedyrade Satya Nadella att företaget inte tänker släppa sitt fokus på mobila enheter. Utan att nämna just mobiltelefoner bedyrade Nadella att Microsoft tänker fortsätta differentiera sig från konkurrenterna med fokus på säkerhet och Continuum, den senare en funktion för att använda mobiltelefonen som en dator med extern skärm.

Microsoft har en solid uppsättning bärbara datorer och tablets med Surface Pro- och Surface Book-serierna. Den sistnämnda har nyligen uppgraderad med en ny modell medan Pro-serien är i stort behov av en uppfräschning, men inte i närheten av vad telefonerna i Lumia-serien gör.

“We think about mobility broadly. In other words, we think about the mobility of the human being across all of the devices, not just the mobility of a single device. That said, we’re not stepping away or back from our focus on our mobile devices. What we are going to do is focus that effort on places where we have differentiation. If you take Windows Phone, where we are differentiated on Windows Phone is on manageability. It’s security, it’s Continuum capability — that is, the ability to have a phone that can act like a PC. So we’re going to double-down on those points of differentiation.”

Vi får helt enkelt se Microsoft. Vi får helt enkelt se.

Vi ställer oss undrande till om Microsoft faktiskt kommer att visa upp något vettigt på den mobila marknaden och vad utvecklarna svarar på det. Förhoppningsvis kommer omtalade Surface Phone vara något riktigt, riktigt bra men ännu finns inga bra svar på det. Det bästa på marknaden är HP Elite x3 som gör ett bra jobb med att hålla flaggan uppe för Windows 10 Mobile — men hur länge?

Läs mer på mspoweruser.com

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.