Använder du OneDrive och nyttjar mer lagringsutrymme än 1TB för dina filer? Då är det hög tid att börja rensa bland filerna — annars riskerar du att kontot blir låst och du förlorar åtkomsten till filerna under en period.
Tidigare i oktober 2014 lovade Microsoft obegränsat lagringsutrymme på OneDrive. Ett löfte som företaget tvingades backa från efter att en liten mängd användare laddat upp extrema mängder data till sina konton.
Så mycket som 70TB eller mer har laddats upp av en del, något som fick Microsoft att reagera. Istället för att begränsa de enskilda användarna valde företaget att göra en kollektiv bestraffning genom att minska allas utrymme.
Från den 1 mars i år introducerades restriktionerna som betyder att alla betalande användare får 1TB utrymme att nyttja, oavsett tidigare mängd. Om man har mer än så uppladdat måste man ta bort filer. Under en period på tre månader får du chansen att minska utrymmet men tills du är under gränsen kan inget nytt laddas upp till ditt konto.
Lästips: Microsoft erkänner problem med OneDrive och utrymmet
Efter det kommer kontot att låsas och du tappar tillgången till dina filer under en sexmånadersperiod. En enda gång kan du återaktivera kontot för 30 dagar och ta bort filer. Sen är det troligtvis kört för filerna.
För de allra flesta är det här aldrig något större problem. Om du laddat upp enorma mängder filer till OneDrive och hoppats på att Microsoft skulle hedra sitt initiala beslut så var det inte speciellt smart. Molnlagring är inte designad för 70TB filer på det sätt som vissa kanske trott.
Microsoft har sagt att ett av sätten att hantera en större mängd filer är att nyttja fler än ett konto med Office 365. Varje exemplar av Office 365 Home ger totalt fem konton med 1TB utrymme till varje. Om det verkligen behövs är det en väg att gå för att sprida filerna.
Hur gör du för att ladda upp stora mängder filer till molnlagringstjänster? Använder du OneDrive eller har du bättre lösningar?
Lämna ett svar
Visa kommentarer