Microsoft Edge är en utmärkt webbläsare med god potential. Ändå verkar användarna svika och det Redmond-baserade storföretaget ser nu på nya vägar för att locka till användning.
Med ett omarbetat belöningssystem som tidigare bara innefattade användning av sökmotorn Bing vill Microsoft locka fler till webbläsaren Edge. Genom att använda Microsofts produkter kan man samla på sig poäng som kan växlas mot presentkort och Microsoft-produkter.
Belöningssystemet har hittills kallats Bing Rewards och haft en starkt begränsad omfattning. Nu görs både namnet och systemet om för att även kunna innefatta användning av Edge samtidigt som belöningarna behålls. Och intresset har visat sig vara stort.
Till att börja med introduceras det nya systemet i USA och Indien men kan även komma att spridas till fler marknader i framtiden. De som deltar för goda möjligheter att exempelvis köpa rabatterade Xbox-spel och dylikt, för att inte tala om chansen att lära sig mer om Microsofts produkter och tjänster.
5 procent använder Edge
Vi på Tekniksmart har alltid använt Google Apps och de tjänster som ingår där. Exempelvis Gmail, Drive och Hangouts. Men Microsoft har en stor mängd fantastiska tjänster som vi gärna ser mer av och då inte minst Office 365 och webbläsaren Edge.
Lästips: Ny reklamfilm för Surface Pro 4 retar Apple och iPad Pro
Enligt de senaste mätsiffrorna ståtar Edge med en så liten marknadsandel som 5 procent medan Google Chrome roffar åt sig otroliga hälften av marknaden. Inte smickrande för Microsoft som pushat hårt för Edge och vi förstår att de vill göra något för att locka användare. Vad som helst till och med.
Fast att ”muta” med belöningar är inte helt rätt väg att gå. En bonus längs vägen kan vi tänka men absolut inte mer än så. Gör Edge till en bättre webbläsare istället — vad sägs om det Microsoft?
Lämna ett svar
Visa kommentarer