Metroid: Samus Returns — allt viktigt du måste veta

Metroid Samus Returns Case

Metroid: Samus Returns är ett nytt spel utvecklat av MercurySteam och Nintendo. Spelet släpps till nyare 2DS- och 3DS-konsolerna under september månad med Metroid-producenten Yoshio Sakamoto vid spakarna.

Axla rollen som Samus Aran i jaken på aliens, power-ups och hemligheter längs labyrintliknande banor. Kontrollera Samus på ett tvådimensionellt plan medan bakgrunden har tredimensionell design för syns skull. Nyttja nya kontrollmöjligheter, funktioner och stridsrörelser för att ta dig framåt.

Ditt mål som prisjägare, utsända av den galaktiska federationen, är att möta de farliga Metroids på deras hemplanet SR388 och utrota dem. Om du kommer att lyckas, ja det återstår att se.

Metroid: Samus Returns – Limited Edition

metroid-samus-returns-limited-edition

Nintendo lanserar spelet i tre varianter där vi i europa kan köpa två av dem. De allra flesta kommer att skaffa den normala versionen som är billigast och bara innehåller själva spelet.

De som vill betala nära dubbla priset kan även skaffa Limited Edition som släpps i en begränsad upplaga. För nära tusenlappen får du inte bara spelet utan en mängd extra tillbehör att ställa i bokhyllan.

Om du råkar bo i USA finns även en specialversion som är betydligt mer begränsad än Limited Edition. Där får du bara spelet och en CD-skiva med Metroid-låtar. Här är det exakta innehållet i alla varianterna:

Normala versionen

  • Metroid: Samus Returns

Limited Edition (Europa)

  • Metroid: Samus Returns
  • Originalspelet Metroid II: Return of Samus som släpptes till Gameboy
  • CD med 25 låtar från olika Metroid-spel
  • En ”S”-pin badge
  • Morph Ball 3D Keyring
  • 40-sidors Artbook

Special Edition (USA)

  • Metroid: Samus Returns
  • CD med 25 låtar från olika Metroid-spel

Två nya Amiibo-figurer med Samus Aran & Metroid

metroid-samus-returns-amiibo

Nintendo lanserar två nya Amiibo-figurer samtidigt med spelet — Samus Aran och Metroid. De äldre figurerna Zero Suit Samus- och Samus-figurerna från Super Smash Bros-serien är också kompatibla.

Det är i skrivande oklart vilka fördelar Amiibo-figurerna ger i spelet. Troligtvis handlar det om nya utseenden, att kunna låsa upp nya områden och liknande. Texten uppdateras med officiell information när det finns.

Vad andra tycker om Metroid: Samus Returns

Intresset för spelet är skyhögt och flera stora webbsajter har tagit sig en närmare titt på Metroid: Samus Returns inför lanseringen. Och det är tydligt att de är mycket uppskattande kring vad de fått se och prova.

Samuel Claiborn på IGN säger exempelvis att han var skeptisk till användandet av 3D-polygoner innan han provat spelet, men att han efter en testrunda ändrade uppfattning. Han försäkrar alla fans att det inte bara ser bättre ut än något annat Metroid-spel, det känns bättre också. Läs hela artikeln på IGN.com.

Mike Epstein på DigitalTrends skriver i sin artikel att spelet känns som klassiska Metroid med sin fria rörlighet. Han menar också att Metroid: Samus Returns helt spikar ambitionen kring utforskandet av Metroid-världen. Vad han däremot inte gillar är nya ”free aim”-systemet som Mike tycker är för klumpigt. Läs hela artikeln på DigitalTrends.com.

I takt med att fler webbsajter får chansen att testa Metroid: Samus Returns så lägger vi till dem här. Har du läst artiklar som du tycker platsar här ovan så ser vi gärna att de tipsas om i en kommentar till artikeln för andra att ta del av.

Yoshio Sakamoto om Metroid: Samus Returns

Yoshio Sakamoto är producenten och den som är ansvarig för utvecklingen av Metroid: Samus Returns. Han är ett känt namn i spelseriens kretsar med kultstatus bland fansen av Metroid.

Och han har så klart mycket att säga om sitt kommande storspel. Bland annat säger han i en intervju med Nintendo Life att de väntat så länge med ett nytt spel till 2DS/3DS för att tiden skulle vara rätt. Det senaste spelet var till Game Boy Advance och släpptes 2004.

— Jag arbetar med andra titlar förutom Metroid så klart. Jag har varit tämligen upptagen med andra saker. Det handlar mycket om att pricka rätt tid när alla bitarna ska fall på plats, och vi har idag kapaciteten att göra mycket av det vi tänkt oss under en längre tid, säger Yoshio.

Yoshio Sakamoto har tidigare sagt att han vill behåll originaliteten från originalspelet som Metroid: Samsus Returns bygger på. Han vill förbättra det som behöver ändras men inte röra det som fungerar bra. Grundkonceptet i spelet ska finnas kvar med intakt kärna från förr.

Det har även avhandlats en del kring hur utvecklingen av 2D- respektive 3D-versionerna av Metroid-spelen hanterats internt på Nintendo. Eller närmare bestämt det faktum att teamen som skapar spelen inte pratar värst mycket med varandra. 2D och 3D är i det närmaste helt separerat.

— Det finns ingen nära gräns för de här sakerna. Vi har ingen egentlig kommunikation. Givetvis pratar vi om typ ”Hallå, vad sysslar ni med, det här är vad vi gör, låt oss inte släppa allt på samma gång”. Det är bara den nivån av kommunikation, säger Yoshio.

Utvecklare, utgivare & genre

Metroid: Samus Returns släpps den 15 september 2017 och går att köpa på kassett eller via Nintendo eShop till nyare 2DS- och 3DS-konsoler.

Utvecklaren av spelet är Mercury Steam Entertainment tillsammans med Nintendo EPD. Utgivaren är Nintendo.

Spelet är ett plattformsspel av sidoscrollande typ och klassas som ett action-äventyr med sci-fi-tema. Du hittar bästa pris på Metroid: Samus Returns på Prisjakt, här för normalversionen och här är Legacy Edition.

Läs mer om Metroid: Samus Returns på den officiella produktsidan på Nintendos webbsajt

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.