Snapchat meddelar att appen snart visar fler annonser än någonsin tidigare. I ett initialt test kommer reklam att pressas in i ”Snap Star Stories”. Just nu gäller det bara för amerikanska användare, men räkna med att testet breddas även till europeiska användare i framtiden.
Det är bara utvalda Snapchat-kreatörer som får vara med och skapa innehåll med reklamen. Det är också bara dessa som får ta del av intäkterna från annonsvisningen, givetvis delat med Snapchat som vill ha en stor del av kakan. Alla andra får snällt se på reklamen utan att få något i gengäld.
Snapchat lyfter fram den nya reklamvisningen som en del av alla nya och positiva förändringar för Snapchat-kreatörerna. Tidigare har tjänsten introducerat fler verktyg för att skapa material och en rad olika möjligheter att tjäna pengar på tjänsten.
Enligt Snapchat har Stories en lägre barriär för att skapa innehåll och engagemang, och att placera annonser i Snap Star Stories ökar chansen till finansiell framgång. Tjänsten säger också att det här representerar nya möjligheter att nå användarna med ny och värdefull reklamvisning.
Snapchat kan så klart mena att det här är supervärdefullt och passande för kreatörerna, men alla andra kommer sannolikt att bli lidande av reklamen. Vi förstår att Snapchat vill försöka hålla jämna steg med andra tjänster som TikTok, men att pressa in mer reklam kanske inte är rätt väg att gå.
Men vem vet, det kanske blir en stor succé för kreatörerna och minimalt med krångel för användarna. Vad tror ni?
Lämna ett svar
Visa kommentarer