Ett litet antal användare av iPhone X klagar på att telefonen krånglar med inkommande samtal. Det är en fördröjning mellan att samtalet visas på skärmen till att användaren tillåts svara.
- Skärmen dröjer med att aktiveras vid inkommande samtal
- Några användare rapporterar upp till 10 sekunders fördröjning
- Apple bekräftar att de undersöker problemet
- Visste du att iPhone X kan sluta tillverkas före sommaren?
En användare skriver på Apples officiella supportforum att det dröjer runt 6-8 sekunder från första ringsignalen till att skärmen tänds. Efter en omstart försvinner problem och dyker inte upp förrän efter 15-20 samtal senare.
Det är alltså ingen permanent lösning att starta om telefonen om du är drabbad av problemet.
I skrivande stund vet vi inte hur omfattande problemet är och om Apple kan släppa en uppdatering till iOS som fixar det hela. Redan i december 2017 kom de första indikationerna på att något är fel, men Apple har inte gjort något åt det i skrivande stund.
Apple har uppmärksammat klagomålen om skärmen
Vad Apple däremot har löst är utmaningen med skärmar som slutar reagerar på beröring i kyla. Något företaget snabbt uppmärksammade och buggfixade med en uppdatering till iOS bara månaden efter de första klagomålen.
Bekräftat är att Apple har uppmärksammat användarnas klagomål och att företaget försöker förstå vad som händer.
Noter att problem kvarstår även med den senaste uppdateringen som i skrivande stund är iOS 11.2.5. Om du har problem med skärmen när telefonen ringer uppmanas du ta kontakt med Apple för support.
Är du drabbad av problemet? Skriv en rad i kommentarsfältet och berätta!
Iphone x – skärmen/touch funkar dåligt. Kan frysa flera minuter under samtal, mao kan jag inte avsluta ett samtal…. Har felanmält men Apple tror det är ett mjukvarufel. Felet kvarstår även efter ominstallation av Iphone x till scratch utan att lägga tillbaka en säkerhetskopia…
Hej Annie,
Tyvärr låter det som att du måste avvakta en uppdatering från Apple som eventuellt kan lösa problemet. Alternativt att du lämnar in telefonen för en granskning av en tekniker. Har du provat att ominstallera iOS utan en säkerhetskopiera finns troligtvis inte mycket annat att göra.
Med vänliga hälsningar
Mikael
Tack, håller på att diskutera med Apple-supporten. Nu ska de diskutera problemet med sina ingenjörer. De skall återkomma inom 1-2 dagar.
Mvh Annie