Det är många som vill ha en dedikerad iPad-app till Instagram, men hittills har företaget vägrat tillgodose den önskan. Och nu har Instagrams VD Adam Mosseri bekräftat anledningen till varför.
- Tjänade 20 miljarder dollar i annonsintäkter
- Instagram vill – kanske – göra en iPad-app
- Inte prioriterat idag
- Lästips: Instagram motverkar nättrakasserier med ny AI-funktion
Vad har hänt?
Instagrams VD Adam Mosseri bekräftar anledningen till varför det inte finns en iPad-app för Instagram. Svaret kom i en längre Q&A-session som Adam hade för att svara på användarnas många frågor. Under sessionen bekräftar Adam Mosseri att företaget visserligen vill göra en iPad-app, men att de inte har resurserna till det.
Varför prioriteras inte en iPad-app av Instagram?
Det finns flera anledningar till varför Instagram inte gör en riktig iPad-app. Den stora anledningen – enligt företagets egna VD Adam Mosseri – är att de inte har resurser till det.
Med hundratals miljoner användare är det många önskemål och tankar som ska tas i beaktning av Instagram innan de utvecklar nyheter till sin plattform. Även om en iPad-app är önskvärd så är den inte prioriterad eftersom annat är viktigare.
Kommer Instagram någonsin göra en iPad-app?
Det finns inget definitivt svar på den frågan. Adam Mosseri säger under sin Q&A-session att de ”skulle vilja göra en iPad-app”. Men samtidigt att ”de bara hara så många människor och mycket att göra, så en iPad-app har inte dykt upp som nästa sak att göra än”.
Vad innebär det i praktiken? Helt enkelt att Instagram fokuserar sina resurser på andra, mer önskvärda saker. Tänk på att företaget mäter precis allt och vet exakt vad användarna gör på plattformen och garanterat vet vad de helst vill ha.
Om många vill ha en iPad-app och Instagram prioriterar bort den så är det med all säkerhet ändå för få i jämförelse med hur många som vill ha andra saker till Instagram.
Instagram tjänar miljarder – kan de inte bara anställa fler utvecklare?
Instagram tjänade extrema 20 miljarder dollar i annonsintäkter under 2019. Men inte åt sig själva. Facebook äger Instagram och är moderbolaget som styr den populära tjänsten med järnhand.
Instagram kan inte anställda hur många utvecklare som helst eller arbeta på alla funktioner de vill. Facebook är med i bilden och styr från skuggorna för att behålla balansen mellan att hålla användarna nöjda med nya funktioner och samtidigt öka intäkterna.
Lämna ett svar
Visa kommentarer