Användare av Apple TV upplever att köpa och hyrda filmer ibland inte har något ljud. Det rapporterar webbsajten 9to5mac som även skriver att problemet har funnits i minst en månad nu.
- Drabbade får inte tillbaka sina pengar
- Apple har inte kommenterat buggen
- Oklart varför buggen uppstår (kanske DRM-problem)
Läs mer: Gratis Apple TV Plus i 6 månader om du har en Playstation 5
Oklart varför buggen uppstår i Apple TV
Det är inte fastställt varför buggen uppstår och hur den ska lösas. Klart är däremot att många användare retar sig rejält på att de inte längre får ljud i allt material de kollar på med Apple TV.
Vi vet att ljudet försvinner både med den officiella mediaspelaren Apple TV, samt i appen för TV-apparater, Chromecast och andra kompatibla Apple TV-prylar.
Rent spekulativt kan buggen vara relaterad till den digitala rättighetshanteraren (DRM). Om ett problem uppstår i skyddet mot piratkopiering så fungerar inte bild och ljud på korrekt vis.
Oturligt nog för användarna så vill Apple inte ersätta användarna för den bristfälliga upplevelsen. Den som köpt eller hyrt media som inte spelar korrekt får normalt inga pengar tillbaka för köpet.
Läs mer: Alla Apple TV-modeller som stöder tvOS 15
Apple kommenterar inte buggen
Och Apple har i skrivande stund valt att inte kommentera problemet på något vis. Sannolikt har företaget koll på att situationen uppstått och förhoppningsvis pågår en intern utredning för att lösa problemet.
Det kan bli svårt att bevisa att det faktiskt uppstått ett problem som inte är användarens fel, dvs att det inte är fel på exempelvis TV:n, hembiosystemet eller liknande. Och därmed blir det även knepigt att få återbetalning för köpt eller hyrd media.
Apple är notoriskt svåra att få ersättning av, så det återstår att se hur företaget svarar på den nya kritiken.
Lämna ett svar
Visa kommentarer