Hur slipper jag reklam på YouTube? Använd punkt-tricket!

YouTube

Om du inte vill kolla på reklam när du använder YouTube finns några enkla vägar att gå. Den enklaste är att betala varje månad till Google för YouTube Premium – om du bara använder YouTube i webbläsaren finns ett annat knep som är helt kostnadsfritt.

Uppdatering: Punkt-tricket fungerar inte längre. Du kan använda tillägg som AdGuard som fungerar riktigt bra istället. Det är gratis för webbläsaren. Läs om AdGuard här.

Det här är ett så enkelt knep att prova att vi inte förstår hur YouTube har missat buggen så länge. Allt du behöver göra för att titta på reklamfri YouTube i webbläsaren är att sätta en punkt efter webbadressen.

Svårare än så är det inte. Och faktum är att det även fungerar med många andra sajter som har exempelvis betalväggar som skyddar innehåll från icke-prenumeranter. Två stora sajter som nämns är The Wall Street Journal och Financial Times.

Så här gör du:

  1. Öppna din favoritwebbläsare i datorn eller mobiltelefonen (desktopläge)
  2. Hitta det YouTube-klipp du vill kolla på, exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=BWip3-T3ev4
  3. Sätt en punkt (.) bakom sista tecknet i adressen: https://www.youtube.com/watch?v=BWip3-T3ev4.
  4. Tryck Enter och voilá – reklamfri video!

Varför det fungerar? Punkt-tricket fungerar bara på webbsajter som inte har normaliserat sitt domännamn. Och uppenbarligen kan små som stora sajter glömma det.

Sen har vi så klart frågan om det är moraliskt rätt att nyttja det här knepet.

Och det är bara något du själv kan svara på. Många innehållsskapare lever på att reklam visas, så vår rekommendation är att du hellre ser reklamen eller betalar till YouTube för att ge din del till skaparna.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.