Hur mycket kostar WhatsApp? Är tjänsten gratis?

Du betalar genom att behöva se reklam och med din integritet

WhatsApp Logo

Vill du prova WhatsApp men undrar hur mycket det kostar att skicka meddelanden med tjänsten? Då har du hamnat helt rätt – vi har svaret på hur mycket meddelandetjänsten kostar för de cirka två miljarder användarna. Och svaret bör inte vara speciellt förvånande.

WhatsApp är en meddelandetjänst som ägs av Meta (tidigare Facebook). Det är en syskontjänst till Messenger och är med sina cirka två miljarder användare en av världens populäraste appar och meddelandetjänster.

Läs mer: Ladda ner WhatsApp till Windows 10 och Windows 11 – här är appen

Så mycket kostar det att använda WhatsApp

Att ladda ner, installera och använd WhatsApp är idag helt kostnadsfritt. Meddelandetjänsten är gratis vilket betyder att du inte behöver registrera någon betallösning. På så vis är det säkert och praktiskt att använda WhatsApp idag, exempelvis vid sidan av Messenger, SMS och iMessage.

Men att tillhandahålla en meddelandetjänst till miljarder användare är givetvis inte billigt och Meta tänker inte låta WhatsApp stanna som en kostnad utan att få något tillbaka. Och Meta har två sätt att tjäna pengar på att du använder tjänsten. Du betalar genom att se och klicka på annonser samt med din integritet.

Din data är mycket viktig för Meta. Företaget lever på att kunna visa så relevant data som möjligt till dig så att du klickar på annonserna i appen, inte bara WhatsApp utan även Facebook, Instagram och Messenger.

Meta kan INTE läsa dina meddelanden i WhatsApp, vilket betyder att de inte kan använda din data där för att rikta reklam i appen. Istället används spårningspixlar på webbsajter, vad du gör på Facebook och annan data som Meta samlar om dig för att förstå vem du är och vilken reklam som bör visas. Om du använder WhatsApp så är du en del av Meta/Facebook och de gör allt för att veta allt om dig.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.