Hård kritik mot Apple – köper luriga annonser för appar

Apputvecklare påstår att de förlorar miljontals dollar

Apple Logo

Apple har hamnat i hetluften efter att flera stora apputvecklare påstår att företaget köper reklam hos Google för deras appar. Målet? Att få användarna att gå via App Store istället för utvecklarnas egna webbsajter.

Uppdatering 2021-11-16: Apple bekräftar annonsköpen
Apple har svarat på kritiken om annonsköpen och bekräftar att de köper reklam på det sätt som apputvecklarna kritiserar. I ett uttalande säger Apple att annonsköpen pågått i fem år (!) och påstår att det görs i samförstånd med utvecklarna. Apple säger även att de inte gör något i det dolda utan är helt öppna med och att det inte skiljer sig från hur andra återförsäljare gör.
Läs mer om Apples svar till apputvecklarna på Macrumors här.

Det är webbsajten Forbes som är först att rapportera om nyheten och i deras artikel står att apparna har en gemensam (och viktig) nämnare – de använder alla dyra prenumerationer. Och det är något som Apple vill ha en del av.

Läs mer: Apples spårningsskydd kostar jättarna 85+ miljarder dollar

Bland apparna som ska beröras av Apples fulspel hittar vi tunga namn som Babbel, Tinder, HBO, Masterclass och Plenty of Fish. Flera av dem har prenumerationer som kostar tusentals kronor varje år.

Med Apple som en oväntad mellanhand kan apputvecklarna förlora miljontals dollar till det Cupertino-baserade företaget. Och för Apple kostar varje konvertering via Googles reklamnätverk småpengar jämfört med intäkterna det genererar i längden.

Det är oklart exakt hur länge Apple arbetat i det dolda med reklamköp, men åtminstone två år påstås av apputvecklarna.

Extra lurigt är att Apple aldrig berättar för betraktaren att de står bakom reklamen. Istället är det lätt att luras att tro det är apputvecklaren som köpt och visar reklamen. Och för varje person som klickar sig via deras annons och köper en prenumeration så tar Apple glatt en kommission på 15 till 30 procent.

Läs mer: Adele slår rekord på Apple Music med albumet 30 – mest förladdade någonsin

Kritiken mot Apple är stenhård och apputvecklarna tänker inte bara på förlorade intäkter. De säger även att det inte går att bygga en relation med kunderna eftersom de i praktiken blir Apples kunder.

Dessutom drar Apple upp kostnaderna för annonsörer som nu tvingas betala mer för reklamen de vill visa.

Samtidigt så finns inga indikationer på att Apple har gjort sig skyldiga till brott mot exempelvis Googles regler för annonsering. Googles regler säger att det inte finns några hinder att ett företag marknadsför andras varumärken och produkter så länge det primärt är för att de ska sälja mer.

För mer information och hela nyheten rekommenderar vi att ni läser den här artikeln från Forbes.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.