Airmail introducerar en prenumerationsmodell för iPhone och iPad. Den populära e-postklienten kunde tidigare köpas för en engångskostnad – men för att täcka ökade kostnader ändras betalningsmetoden.
- Användare får inte alla funktioner som de initialt betalade för
- Ökade kostnader kräver en prenumerationsmodell enligt utvecklaren
- Ventilerad ilska över situationen på Reddit och Twitter
- Lästips: Stöd för delade postlådor i Outlook för iOS
Airmail hade tidigare en engångskostnad på 4,99 USD. För den summan fick användarna tillgång till alla funktioner direkt.
Med nya prenumerationsmodellen ändras den biten radikalt. Appen är nu gratis att ladda ner och installera, men saknar flera tunga funktioner – om du inte betalar en månadskostnad.
För 2,99 USD per månad eller 9,99 USD per år kan du använda premiumfunktioner som flera aktiva e-postkonton och push-aviseringar.
Om du har köpt Airmail för maximalt fyra månader sedan får en gratis månadsprenumeration på upp till fyra månader. Då ingår alla premiumfunktioner förutom push-aviseringar.
Ökade kostnader driver prisändringen för Airmail
Anledningen till att Airmail ändrar till prenumerationsmodellen är tämligen enkel. Enligt Airmail-utvecklaren Leonardo Chiantini har ökade kostnader tvingat fram förändringarna.
Ändringar som vid en första anblick bryter mot Apples regler för App Store.
Enligt Apples regler ska existerande funktioner inte tas bort från betalande användarna när utvecklare byter till en prenumerationsmodell. Något som Airmail gör i det här fallet.
Nämnvärt är också att Mac-varianten av Airmail har ökat i pris. Från 9,99 USD till 26,99 USD.
Det hela kommer väldigt hastighet och utan förvarning; inte konstigt att betalande användare är frustrerade över situationen. De har betalt för en app vars funktioner kapas. Frågan är om tillvägagångssättet är hållbart för Airmail-utvecklaren Bloop.
Vad tror du? Skriv en kommentar och berätta!
Lämna ett svar
Visa kommentarer