Samsung vill inte betala för de skador som uppstår när deras Galaxy Note 7 börjar brinna. Det står klart efter att flera drabbade vittnat om tuffa möten med representanter för den sydkoreanska tillverkaren.
Det verkar som om Samsung börjar tröttna på hela historien med brinnande Galaxy Note 7. Efter att företaget fullkomligt misslyckats med att kommunicera på ett bra sätt med marknaden, och inte ens gått ut med en officiell ursäkt, kommer nu ytterligare kritik.
Användare som står inför tunga räkningar på tusentals kronor för att deras Galaxy Note 7 fattat eld och förstört allt från möbler till andra saker får inte hjälp av Samsung. Person efter person vittnar om att Samsungs försäkringsavdelning nekar att hjälpa.
Har du drabbats av en brinnande Galaxy Note 7 är alltså risken överhängande att du får stå där med kostnaden. Om inte ditt försäkringsbolag tar hela kostnaden för det som måste ersättas. Något som de sällan gör.
Än värre är att Samsung inte verkar kommunicera med användare som vill ge sina enheter till amerikanska Consumer Product Safety Commission (CPSC).
— De var endast intresserade av att återkalla min telefon. När jag sa att telefonen skulle ges till CPSC slutade all kommunikation från deras sida [Samsung], sade Shawn Minter till The Guardian.
Med rapport efter rapport som visar hur Samsung hanterar ärendet förstår vi de kostnadsberäkningar, som bland annat släppts av Reuters, som gjorts. Närmare 17 miljarder dollar kan Samsung förlora på grund av Galaxy Note 7 och vi börjar få en bra bild som förklarar varför.
Varumärket Galaxy Note är dött
Att först släppa miljontals telefoner på marknaden, se hur de börjar brinna en efter en och sedan totalt misslyckas med att hantera en retur. Hur skulle det inte resultera i extrema förluster?
Varumärket Galaxy Note är med all sannolikhet förlorat för alltid och kan inte använda utan att någon viskar “Galaxy Note 7” och “brinnande telefoner” i samma mening. Hur ska Samsung kunna lyfta sig från en skandal där fler än hundra användare riskerade en potentiellt dödlig utgång när deras telefoner började brinna?
Lästips: Samsung skickar ut brandsäkra lådor — Galaxy Note 7-ägare vägrar returnera
För att inte tala om alla extrakostnader som tillkommer i form av skador som inte ersätts. Dessutom är många användare nu på krigsstigen för att deras mobilabonnemang fortsatt att kosta trots att de skickat in sina telefoner för ersättning.
En extrakostnad som de vill ha ersatt av Samsung genom en så kallad “class-action lawsuit” mot den sydkoreanska tillverkaren (läs hela stämningen här).
Hur väl det går att stämma Samsung för det återstår att se, men det är tydligt att företaget gång på gång skapar stora, blodröda rubriker som de garanterat inte vill ha.
Läs mer om nyheten hos Ars Technica (arstechnica.com).
Lämna ett svar
Visa kommentarer