När Spotify släpper det stora utbudet med ljudböcker från köpet av Findaway så är det inte bara betalande prenumeranter som kan lyssna på dem. Även gratisanvändare får full tillgång till hela katalogen – men med den stora skillnaden att de får stå ut med reklam då och då.
Genom att erbjuda en freemium-modell så breddar Spotify sitt utbud till att potentiellt locka många fler användare som med tiden är villiga att betala för en reklamfri upplevelse. Det hjälper också Spotify att omvandla sin musiktjänst till att vara mer än bara det.
Spotify kraschar på Android – hänger sig på laddningsskärmen
Nyheten i korta drag
- Spotify erbjuder alla sina ljudböcker helt kostnadsfritt
- Gratisanvändare får lyssna på reklam då och då
- Betalande prenumeranter får lyssna helt reklamfritt
- Oklart om det finns en begränsning för hur många ljudböcker man får lyssna på varje månad
Spotify är inte längre en musiktjänst – utan en mediaplattform
I ett uttalande säger Spotifys VD Daniel Ek att ”vi har gått från att vara en tjänst för att upptäcka och spela musik, till att bli en fullfjädrad plattform där artister och innehållsskapare kan skapa, engage och tjäna pengar”.
Plattformen drivs framåt av betalande användare som har en prenumeration samt annonser och en tjänstemodell för innehållsskapare. Det gäller för såväl musik som podcasts och ljudböcker. Målet är att driva intresset framåt och skapa en plats för både skapare och användare att trivas.
En anledning till att Spotify kan använda sig av en reklamfinansierad freemium-modell har med den potentiellt höga marginalen för ljudböcker. Daniel Ek säger att de initialt räknar med en marginal på 40 procent och att segmentet är positivt för marknadstillväxten.
Stor intresseökning för ljudböcker de kommande åren
Anledningen till att Spotify storsatsar på ljudböcker har inte bara med viljan att skapa en större mediaplattform att göra. Det finns fler incitament som lockar Daniel Ek och hans investerare.
En sådan är att marknaden för ljudböcker väntas växa från 3,3 miljarder dollar till 15 miljarder dollar på bara några år. En ökning med 354 procent (!) fram till 2027. Inte konstigt att Spotify ser stor potentiell i hela det segmentet framöver.
Den stora frågan är nu hur Spotify tänker moniterisera på köpet av Findaway och faktiskt visa svarta siffror i slutet av dagen. Vi vet inte hur mycket Spotify tvingades öppna plånboken för att köpa Findaway. Och marknadsökningen betyder inget om Spotify inte kan få in pengarna i slutändan.
Enklare att skapa din egen podcast med Spotify (nytt verktyg)
Det är inte sannolikt att reklam är den enda lösningen, eller den bästa.
De små och enskilda ljudboksskaparna kanske inte har något emot en freemium-satsning från Spotifys sida, men de stora aktörerna som har professionella produktioner kring sina absolut största boktitlar vill ha tillbaka sina investeringar. Och här måste Spotify leverera om de ska kunna erbjuda kommande, stora lanseringar i ljudbokssegmentet.
En enda ljudbok kan kosta flera hundra kronor att köpa, och det dyraste abonnemanget hos Spotify ligger på [109 kronor per månad]. Den matematiken går inte ihop i längden.
Det återstår många frågor utan svar om ljudböckerna
Just nu saknar vi bra svar på många frågor om hur integrationen av ljudböckerna från Findaway kommer att se ut.
Vi vet inte exakt hur många ljudböcker som faktiskt kommer att erbjudas eller hur det utbudet ser ut. Inte heller vet vi om det finns några begränsningar i hur många ljudböcker som användarna får lyssna på varje månad.
Inte heller vet vi ännu hur Audible kommer att reagera på Spotifys satsning på ljudböcker. Audible är ett Amazon-ägt bolag och är en av de absolut största aktörerna på marknaden i ljudbokssegmentet.
Via Goodreader
Lämna ett svar
Visa kommentarer