Google Stadia – problem plågar speltjänsten

google stadia logo

Det går inte så bra för speltjänsten Google Stadia just nu. Småproblem ställer till det för spelarna, och en rad större utmaningar ser ut att plåga Google rejält kort efter lanseringen av Stadia.

  • 4K ser inte ut som 4K, utan snarare som 1080p
  • Founders Edition-användare får inte sina inbjudningskoder i tid
  • Ethernet är bäst, men du klarar dig med en bra WiFi-anslutning
  • Minst 10 Mbps krävs för långsamma spel, men sikta helst långt över det

När Google öppnade dörrarna lite på glänt för speltjänsten Stadia och erbjöd förhandsbokningar av ”Founders Edition” så var det många som nappade på möjligheten. Trots att grundpaketet i sin enklare form kostade hela 130 USD, eller runt 1 300 kronor.

En fördel med att köpa ”Founders Edition” var chansen att bli först att få spela Stadia när speltjänsten släpptes, och innan dess registrera sitt användarnamn före alla andra.

Founders Edition blev Losers Edition för många

Och det låter ju hur praktiskt och bra som helst, eller hur? Ja, om det inte vore för faktumet att många aldrig blev insläppta trots att de köpt ”Founders Edition”. De fick nämligen aldrig det inbjudningsmejl som krävs – trots betalning.

Diskussionerna går varma på bland annat webbsajten Reddit och Google Stadias officiella Discord-server är extra aktiv just nu. Mängder av klagomål trillar in och Google kämpar för att få ut relevant information till alla berörda.

Enligt ett meddelande på Discord-servern säger Google att de känner till problematiken och att de arbetar med att ta reda på varför saker händer; mer specifikt varför inbjudningskoderna inte skickas ut via mejl som de ska.

We’re aware that some of you who pre-ordered Founder’s Edition may not have received your invite codes in the expected time-frame. The Stadia team is actively investigating this issue, and we’ll be back with an update as soon as possible. Thank you for your patience.

Och när undersökningen var klar säger sig Google ha identifierat ett problem med mejlutskicken, och att de löst problematiken.

We’re sorry for the delayed responses. We’ve identified an issue where a small fraction of Stadia access codes were sent out of order. That has been addressed. We’ve continued to roll out codes in the sequence in which we received your pre-order. We look forward to seeing you on Stadia.

Saken är här att Google lovade köpare av ”Founders Edition” att de skulle vara först med att spela på Stadia under första dagen.

Google Stadia är inte redo för den bredare massan – än

Och bristande mejlutskick är bara ett av många problem som tynger Google Stadia.

Enligt de första recensionerna så når Stadia inte riktigt hela vägen fram till målet som en stabil, prisvärd speltjänst. Åtminstone inte just idag. Google har lovat mycket men lämnat lika mycket att önska.

Visst fungerar Stadia – även i 4K som lovat – men det saknas krispighet i grafiken. Enligt webbsajten The Verge så har de testat flera storspel som Tomb Raider och Destiny 2, och även om de strömmas i 4K-upplösning så är texturer och detaljer inte i närheten av vad högsta grafikinställningen bör leverera.

Tom Warren på The Verge uttrycker sig tämligen enkelt men tydligt när han säger att 4K ser ut som 1080p och 1080p ser ut som 720p när Stadia strömmas över en Chromecast Ultra.

Det är problem som Google säkert kommer att lösa. Eller snarare, problem som Google måste lösa. Företaget säger nämligen att Stadia kan skala till 8K-upplösning med 120 bilder per sekunder i framtiden, och då behövs högupplösta texturer som matchar skärmupplösningen.

Just idag är kostnaden för Google Stadia hög och det är de första spelarna som får betala med både plånbok och blodtryck. Förhoppningen är att Google snabbt ska lösa de initiala problemen och göra upplevelsen bättre inom en överskådlig framtid. För det behövs om de vill att Stadia ska bli en speltjänst för framtiden.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.