Google Chrome skruvar åt tumskruvarna mot Adobe Flash och stoppar alla flash-baserade annonser från den 1 september.
Flash är en teknik som fått enormt mycket kritik de senaste åren, bland annat på grund av sårbarheter som öppnar datorer för attacker. Flash är dessutom betydligt prestandatyngre än exempelvis HTML5 och kan snabbt få en processor att börja arbeta för fullt med snabbtömt batteri som följd.
Från den 1 september kommer problemen att minska rejält i Google Chrome då webbläsaren blockerar alla flash-baserade annonser. Istället vill Google att annonsörerna går över till HTML5 som är snällare och bättre att använda. Vi på Tekniksmart håller med och hyllar Googles val.
Fortsatt synliga men spelar inte upp
Även om Flash-annonserna blockeras så är de absolut inte osynliga. De kommer fortfarande att visas men då med statisk bild. För att de ska spelas upp måste användaren manuellt klicka på dem så de kör igång – annars kommer de ligga inaktiva i webbläsaren.
Flash kommer att bita sig fast på marknaden ett bra tag till men utvecklingen pekar åt att Apple borde lägga ner tekniken (läs: skiten) direkt. Det finns inget utrymme för Flash längre och alla vet det.
Lämna ett svar
Visa kommentarer