Facebook vill spåra hur du rör på muspekaren när de besöker det populära sociala nätverket i webbläsaren. Detta enligt The Wall Street Journal som påstår att allt från scrollande till var du står still med muspekaren till vilken text du markerar. Allt ska sparas och användas av Facebook i framtiden.
Det är inte förvånande att Facebook vill kunna använda den här typen av information – vanliga butiker gör det redan! En del kedjor har sedan länge använt speciella kameror som kan identifiera dina ögon när du tittar på en butikshylla och tillsammans med andra räkna ut de vanligaste mönstren.
En så kallad värmekarta, eller heat map som det även kallas, skulle vara guld värd för Facebook som med den kan optimera sin webbsajt för bättre placering av reklam och liknande. Om de noterar att användarna tenderar att röra muspekaren mer i övre högra hörnet av sajten än någon annanstans – då ser man till att flytta upp annonser åt det hållet och arrangerar om.
Beskrivningen ovan är givetvis otroligt grov och i verkligheten är det väldigt komplicerat då minsta ändring kan göra stor skillnad – både uppåt och nedåt i intäkterna. Nu är bara frågan om den här typen av spårning verkligen blir aktuell på Facebook eller om det bara är löst prat. Jag gissar på det första.
Lämna ett svar
Visa kommentarer