Facebook börjar meddela användare som delar gamla artiklar via det sociala nätverket. Om en artikel är mer än 90 dagar gammal får personen som delar en varning om det.
Det nya verktyget ska hjälpa Facebook att hålla sajten relevant med aktuella nyheter. Tanken är också att verktyget ska hjälpa användarna att identifiera gamla artiklar med dåligt innehåll som inte bör spridas vidare.
Det finns en stor oro att gamla artiklar fortsätter att spridas brett på Facebook under mycket lång tid. Artiklar vars innehåll är utdaterat, direkt felaktigt eller rent av hatiskt.
Ett sätt att hindra spridning är att tydligt markera för användarna när de besöker en gammal artikel vars innehåll inte har uppdaterats på länge. En del nyhetssajter gör det redan, och nu har alltså Facebook sällat sig till den skaran.
Så här säger John Hegeman på Facebook i ett meddelande om vikten av aktuellt innehåll i artiklar:
De senaste månaderna så har vår interna undersökning visat att tidslinjen för en artikel är viktigt i sammanhanget när människor väljer vad de ska läsa, tro på och dela. Nyhetsutgivare har uttryckt oro över gammalt innehåll som delas på social media som aktuella nyheter, vilket kan bli en feltolkning av nuvarande händelser.
Facebook (och Twitter) är två stora aktörer i spridningen av utdaterat, skadligt och direkt felaktigt innehåll på internet. Det går mycket snabbt att nå miljontals användare världen över – och varje liten ändring som ska minska spridningen kan göra stor skillnad.
Vi ser positivt på det nya varningsmeddelandet som Facebook visar och hoppas det har en bra effekt framöver.
Lämna ett svar
Visa kommentarer