Använder du ditt mobilnummer på Facebook för att skydda ditt konto med tvåfaktorautentisering? Då bör du veta att företaget använder ditt nummer för att rikta reklam till dig.
- Enda sättet att undvika Facebooks användning är att ta bort mobilnumret
- Tvåfaktorautentisering är viktigt för kontots säkerhet
- Vill visa riktad reklam i WhatsApp
- Visste du att Facebook sätter trovärdighetspoäng på dig?
Facebook bekräftade i dagarna att mobilnummer aktivt används för att rikta reklam till användarna. Och för att göra upplevelsen bättre på andra sätt – dock utan att förklara exakt hur.
Tvåfaktorautentisering, eller bara kort 2FA, är en säkerhetsmetod för att skydda ditt konto även om ditt lösenord kommer på villovägar. För att logga in behövs inte bara lösenordet, utan ytterligare en bekräftelse via en kod som skickas till din telefon.
Det fina med tvåfaktorautentisering är att eventuella hackare måste ha fysisk tillgång till din telefon, inte bara ett lösenord. Det är mycket säkrare med 2FA än att vara utan det, så användarna hamnar i ett otrevligt läge.
”We use the information people provide to offer a better, more personalized experience on Facebook, including ads. We are clear about how we use the information we collect, including the contact information that people upload or add to their own accounts. You can manage and delete the contact information you’ve uploaded at any time.”
Facebook
Ska de aktivera tvåfaktorautentisering och få högre säkerhet, men också ge upp mer av sin integritet mot Facebook. Eller undvika att lägga in sitt mobilnummer och öka risken att bli hackad.
För några månader sedan blev användare som lagt in sitt mobilnummer för 2FA-skyddet överösta med notifikationer från Facebook. Något som fick många att stänga av skyddet helt. Facebook erkände att en bugg i deras plattform gjorde att notifikationerna felaktigt skickades ut.
Facebook vill inte att du tar bort mobilnumret
Facebooks dåvarande säkerhetsansvarig Alex Stamos sade vid tillfället att ”det sista vi vill är att användarna undviker hjälpande säkerhetsfunktioner över en rädsla för oönskade notifikationer”.
Den som är lite insatt i hur Facebook tjänar pengar – vilket är annonsering – förstår att mobilnummer är en guldgruva för företaget. Merparten av användarna läser inte användaravtalet där Facebook skriver om hur användarnas data används. Och det är så företaget vill ha det.
Kanske är det inte konstigt att Alex Stamos undvek ämnet annonsering och mobilnummer helt i sin kommunikation.
En annan sak som Facebook ogärna pratar om är att företaget snart kommer att ge annonsörer mer insyn i WhatsApp för att kunna visa riktad reklam. WhatsApp använder end-to-end-kryptering, så Facebook kan inte visa exakt vad användarna skickar för meddelanden. Däremot kan de gå runt krypteringen genom att länka ihop användare över ett större nätverk av tjänster och produkter.
Så länge Facebook tjänar pengar på reklam så kommer den här typen av oroväckande beteende att fortsätta. Frågan är hur länge användarna accepterar hur Facebook använder data för reklamvisning. Och om de överhuvudtaget kan säga emot när så många använder företagets tjänster.
Lämna ett svar
Visa kommentarer