Om du har riktig otur när du vill använda Netflix så kan ett felmeddelande med felkoden D7355 visas. Det är en indikation på att webbläsaren inte hanterar Digital Rights Management på korrekt vis med den populära filmtjänsten. Tacksamt nog finns några enkla och praktiska lösningar som snabbt hjälper dig at fixa felet.
Vad är error D7355 på Neflix?
Error D7355 indikerar att Netflix har problem med DRM-skyddet vid uppspelningen. Utan korrekt DRM-stöd kommer varken Netflix eller någon annan filmtjänst att spela upp det du vill se. Anledningen till att problemet uppstår kan ha med webbläsaren eller operativsystemet du använder.
Vad är DRM?
DRM är en förkortning för Digital Rights Management och är ett kopieringsskydd som gör att du (åtminstone i teorin) inte ska kunna piratkopiera materialet på exempelvis Netflix. DRM-skyddet finns till såväl film och musik som spel till dator, konsol och mobiltelefoner. Det används av i princip alla verksamma filmtjänster, musiktjänster och spelutgivare idag; med några få undantag.
Varför kräver Netflix DRM-stöd för att fungera?
Netflix kräver att du har fullgott DRM-stöd i både webbläsaren och operativsystemet av säkerhetsskäl. Du ska inte kunna piratkopiera vad du ser på skärmen helt enkelt. Och det är inte bara Netflix som kräver det, utan även rättighetsinnehavarna. Det betyder kort att de stora filmbolagen kräver att Netflix säkerställer att ingen kopierar deras filmer eller serier.
Så löser du error D7355 på Netflix
Dags att lösa problemet med felmeddelandet D7355. Det finns några enkla sätt att fixa utmaningen samt några lite mer knepiga och tidskrävande.
1. Använder du rätt operativsystem?
För att kolla på Netflix krävs att du använder följande:
- Windows 7 eller senare
- macOS 10.11 eller senare
- Chrome OS
- Linux.
2. Använder du rätt webbläsare?
För att kolla på Netflix krävs att du har rätt webbläsare. Netflix vill att du använder följande:
- Chrome 88 eller senare
- Edge 90 eller senare
- Firefox 88 eller senare
- Opera 74 eller senare
- Safari 11 eller senare
Läs mer på den här sidan hos Netflix för mer information om webbläsare- och operativsystemskraven.
4. Har du aktiverat DRM-stödet i webbläsaren?
Om du har rätt version av både operativsystemet och webbläsaren så är det dags att kolla om DRM-stödet faktiskt är aktiverat. Det händer att så inte är fallet, men att aktivera är enkelt och tar mindre än en minut.
Google Chrome
- Gå till chrome://settings/content/protectedContent i adressfältet
- Säkerställ att ”Webbplatser kan spela upp skyddat innehåll” är markerad
- Säkerställ att ”Webbplatser får använda identifierare för att spela upp skyddat innehåll” är markerad
- Klart!
Microsoft Edge
- Gå till edge://settings/content/protectedContent i adressfältet
- Säkerställ att ”Låt webbplatser spela upp skyddat innehåll (rekommenderas)” är markerad
- Säkerställ att ”Tillåt identifierare för skyddat innehåll (datorn kan behöva startas om)” är markerad
- Klart!
Mozilla Firefox
- Gå till about:preferences#general i adressfältet
- Gå ner till avsnittet ”Digital Rights Management (DRM) innehåll”
- Säkerställ att ”Spela DRM-kontrollerat innehåll” är markerad
- Klart!
Om du säkerställt att webbläsaren får spela DRM-skyddat innehåll och webbläsaren är omstartad efter inställningen så ska Netflix inte krångla med varken D7355 eller D7356 igen.
Fungerar det fortfarande inte? Prova att ladda ner Netflix-appen från Microsoft Store och se om det fungerar den vägen.
Lämna ett svar
Visa kommentarer